Zo krijg je meer bezoekers op je website

aug 2023

Een website zonder bezoekers is als een winkelstraat waar niemand ooit komt. Hoe sterk je site ook is, hij levert je geen verkoop op als het bezoekersaantal op nul blijft staan. Maar hoe krijg je meer bezoekers op je website? In dit artikel geef ik je 12 tips die je meteen kunt toepassen.

Sociale media

Gemiddeld brengen we dagelijks meer dan 2 uur door op sociale media. Vooral jongeren baseren hun aankoopgedrag grotendeels op wat ze zien op TikTok of YouTube. Bij volwassenen zijn Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram populair. Welk kanaal je ook kiest: sociale media zijn de meest rechtstreekse manier om met je doelgroep te communiceren. Vergeet de URL van je website dus niet te vermelden in al je profielen en plaats regelmatig berichten met een link erin om meer bezoekers op je website te krijgen.

Google Mijn Bedrijf

Heb je al eens zo’n Google-zoekresultaat gezien met een routebeschrijving, foto’s en recensies? Wil jij dat ook graag? Het kan: via Google Mijn Bedrijf. Dat is een gratis tool van Google die lokale ondernemingen helpt om hun zaak te promoten. Het enige wat je hoeft te doen is je toegang activeren en je profiel invullen. Hoe meer gegevens je verschaft, hoe uitgebreider je in de zoekresultaten verschijnt. Dit is wat je ermee kunt doen:

  • Contactgegevens opnemen, zoals je adres en telefoonnummer.
  • Meer bezoekers op je website krijgen door je URL te vermelden.
  • Je openingsuren weergeven zonder dat mensen moeten doorklikken.
  • Foto’s van je bedrijf of jezelf tonen.
  • Klantenrecensies verzamelen en erop reageren.

Dit is hoe het werkt.

Meer bezoekers op je website met Google Mijn Bedrijf

Netwerkevenementen

Klanten komen naar je website als ze meer willen weten over jouw zaak. Die interesse opwekken gebeurt nog altijd beter via persoonlijk contact. Ga dus regelmatig naar netwerkevenementen zoals die van Open Coffee, Unizo of VOKA. Woon congressen en opleidingen bij van de vakorganisaties in jouw niche. Zorg dat je URL duidelijk aanwezig is op je visitekaartje en in je LinkedIn-profiel. Zo kunnen de mensen die je ontmoet naar je website doorklikken om meer over je te ontdekken.

Vermeldingen in de pers

Blijf niet wachten tot de pers jou ontdekt. Breng journalisten gewoon zelf op de hoogte van je bestaan door een persbericht te sturen naar de radio, de krant of de televisie. De e-mailadressen van die redacties zijn openbaar beschikbaar. Let wel op: een persbericht moet aan een aantal voorwaarden voldoen: je bericht moet nieuwswaarde hebben, het mag geen pure reclame zijn en de tekst moet in het juiste formaat opgemaakt zijn. Neem indien nodig een tekstschrijver onder de arm.

Online advertenties

Ooit waren advertenties via Facebook en Google de makkelijkste weg om de juiste doelgroep naar je website te begeleiden. Maar intussen is die markt bijna verzadigd en moet je goed weten wat je doet om er nog rendement uit te halen. Toch kan het voor jouw niche nog interessant zijn om aan de slag te gaan met SEA (search engine advertising) of social advertising. Maar tenzij je houdt van veranderende algoritmes en het bijsturen van parameters, schakel je hiervoor best een online-marketingexpert in.

Offline advertenties

Gelukkig hoef je je niet te beperken tot klikbare reclame. Ook de traditionele advertenties in de lokale pers, sponsoring op truitjes van sportclubs, affiches langs de kant van de weg en autobelettering doen het nog altijd prima. Op basis van de duidelijk vermelde bedrijfsnaam of URL vinden nieuwsgierige klanten hun weg naar je site. Bevinden je klanten zich vooral in jouw regio? Dan is adverteren in het straatbeeld een makkelijke manier om nieuwe klanten aan te trekken.

Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Hoe meer andere bronnen naar jouw website linken, hoe hoger Google je inschat. Met andere woorden: backlinks zijn een teken van autoriteit en geloofwaardigheid, wat goed is voor je SEO. Helaas heb je zelf weinig controle over wie er naar jou verwijst. Bedrijven die actief backlinks verzamelen door ze te ruilen of aan te kopen, worden vaak op lange termijn afgestraft door Google. De veiligste manier is om gewoon informatie te publiceren die zo goed is, dat mensen er spontaan naar linken, zoals blogartikels.

Blogartikels

Tegenwoordig hebben de meeste websites een bloggedeelte. Dat is niet zonder reden. Als je kennis deelt op je blog, dan komen de juiste bezoekers vanzelf bij jou uit wanneer ze zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Je kunt zelfs een gastblogartikel schrijven voor een bevriende ondernemer. De ontvanger is blij met de gratis tips en jij trekt een nieuw publiek aan. Dat is een win-win voor beide partijen. Geen idee hoe je meer bezoekers op je website krijgt met een blog? Gebruik dan mijn stappenplan.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is de beste manier om het contact met klanten of potentiële klanten warm te houden. Iemand die je op sociale media ziet, is je morgen misschien weer vergeten. Maar eens je een e-mailadres hebt, kun je regelmatig in de mailbox van je klant verschijnen met waardevolle tips. Zo denkt die persoon aan jou wanneer het tijd is om te kopen. Begeleid lezers vanuit je nieuwsbrief naar je website, bijvoorbeeld met een link naar een leuke aanbieding of je nieuwste blogbericht.

SEO

Wat doe je wanneer je een probleem hebt? Juist: je Googelt het. Met SEO probeer je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te belanden, zodat een zoekende klant vanzelf op jouw website uitkomt. Intussen bestaat het internet uit meer dan 3 miljard webpagina’s, dus op de eerste plaats komen is niet meer zo evident als vroeger. Toch loont het de moeite om de principes van SEO (zoekmachineoptimalisatie) toe te passen op je website, zeker wanneer je in een nichemarkt zit. Gebruik hiervoor mijn SEO checklist.

Getuigenissen

Tevreden klanten aan het woord laten is altijd een goed idee. Wanneer een compliment uit de mond van iemand anders komt, is het geloofwaardiger dan wanneer je zelf zegt wat je troeven zijn. Neem dus de tijd om een interview af te nemen van een tevreden klant en publiceer het verhaal op je website. Deel de link op sociale media of in een nieuwsbrief om lezers aan te trekken. Graag een voorbeeld van hoe dat precies werkt? Lees hier de getuigenis die ik publiceerde over mijn klant Bookadee.

En de kers op de taart: een sterke website

Al dat verkeer aantrekken heeft natuurlijk weinig zin als je website niet gebruiksvriendelijk is, traag laadt of wemelt van de foutmeldingen. Zorg dus dat je fundering goed zit voor je investeert in verdere marketing. Kun jij wel een nieuwe website gebruiken en zoek je nog een betrouwbare webbouwer? Laten we dan eens vrijblijvend kennismaken. Ik luister graag naar jouw verhaal en giet het in een digitale vorm die helemaal bij je past.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19