Zelf je website maken? Dit zijn de voor- en nadelen

sep 2024

Anno 2024 zijn er tools genoeg om zelf een website te bouwen, als je dat wil. Maar is het wel een goed idee? Ontdek hier wat voor jou de beste keuze is: zelf je website maken of het overlaten aan een webbouwer.

Zelf je website maken heeft voordelen

Je schrikt misschien even van deze uitspraak. Omdat ik webbouwer ben, verwachten mensen dat ik hen zal afraden om zelf een website te maken. Dat doe ik niet. In bepaalde situaties raad ik het zelfs aan. Daarom vertel ik je in dit artikel eerlijk wat de voor- en nadelen zijn.

Voordeel 1: je kan experimenteren 

Hét voordeel van een zelfgemaakte website? Het is een ideale speeltuin. Vooral voor startende ondernemers is dat handig. Aan het begin van je avontuur weet je namelijk nog niet goed hoe je je aanbod vorm gaat geven. Begin dan gerust met een goedkope, basic website. Het is zonde om geld en tijd te investeren in een professionele website als je die later misschien nog helemaal wil laten omgooien. 

Voordeel 2: het is goedkoper

Tegenwoordig zijn er heel wat betaalbare tools waarmee je zonder enige kennis van code een degelijke webstek neerzet. Denk maar aan WordPress, Wix of Squarespace. Meestal betaal je bij die aanbieders een vast bedrag per maand. Je kiest een voorbeeldwebsite en past die aan naar wens. Je kan zo voor een bescheiden startbedrag een simpele website uitbouwen: ideaal als je krap bij kas zit.

Voordeel 3: je kan snel schakelen 

Zelf een foto vervangen, een extra pagina aanmaken: het is handig als je zelf weet hoe het moet. Je hoeft er dan niemand anders voor te betalen en je moet ook niet wachten tot je webbouwer tijd heeft om een aanpassing te doen. Heb je midden in de nacht een leuk idee? Dan ga je meteen aan de slag. Je kan live dingen uitproberen en meteen het resultaat zien.

Zelf je website maken heeft ook nadelen

Maar wacht! Voor je enthousiast aan de slag gaat: er zijn ook nadelen verbonden aan doe-het-zelf-websites. En die zijn helaas minder gekend. Het gebeurt regelmatig dat klanten bij me komen aankloppen nadat ze het eerst zelf geprobeerd hebben. En daar is niets mis mee, maar het is handig om de valkuilen op voorhand te kennen.

Nadeel 1: het is meestal duurder op langere termijn

Gratis is nooit écht gratis. Alle tools hebben een verdienmodel: anders zouden ze niet overleven. Meestal lokken zelfbouwwebsites je met een gratis account en verstoppen de functionaliteiten die je uiteindelijk toch nodig hebt achter een betaalabonnement. Zo verleiden ze je tot upgrade na upgrade. Op lange termijn kost dat je meer dan een samenwerking met een webbouwer. Maar dat besef je meestal te laat.

Nadeel 2: beperkte mogelijkheden 

Op een bepaald moment is een zelfgebouwde website niet meer voldoende. Nu heb je misschien genoeg aan een online visitekaartje, maar dat blijft niet zo. Naarmate je bedrijf groeit, heb je meer functionaliteiten nodig, zoals online betalingen, betere SEO of een blogmodule. Als je website niet voorzien is op groei of koppelingen aan andere systemen, moet je weer helemaal van nul beginnen.  

Nadeel 3: je verliest meer tijd

Misschien ben je helemaal geen beginnende ondernemer meer. Dan is je tijd kostbaar, en is het een betere investering om iemand anders je website te laten bouwen. Elk uur dat je met je website bezig bent, ben je zelf geen geld aan het verdienen. En jij doet er langer over dan een professional. Het kan dus duurder zijn om zelf uren aan je website te werken. Kortom: het zelf doen is niet hetzelfde als gratis.

Nadeel 4: je moet nieuwe technologie leren

Het kan ook zijn dat het idee van een website bouwen je gewoon niet aanspreekt. Dan heb je geen zin om zelf uit te zoeken hoe een websiteplatform werkt. Het blijft een leercurve die je moet overwinnen. Een zoveelste handleiding doorworstelen, updates installeren, leren en bijsturen: niet iedereen heeft daar tijd voor.

Nadeel 5: grotere kans op uitstelgedrag 

Een ander fenomeen dat ik telkens zie terugkeren, is het uitstelgedrag van mensen die hun eigen website maken. Ergens is dat logisch: wanneer je een opdracht geeft aan een leverancier, spreek je een duidelijke deadline af. Voor jezelf ben je milder. Je schuift het project voor je uit. Resultaat? Een jaar later staat de website nog steeds niet live. Ben je een uitsteller? Dan besteed je het project beter ineens uit aan een expert.

Nadeel 6: geen hulp bij problemen 

Het laatste argument is misschien nog wel het belangrijkste. Er kan heel wat misgaan met je website: je hosting, je domeinnaam, je beveiliging en meer. Bij een foutmelding is het handig om een contactpersoon met technische kennis achter de hand te hebben. De meeste websitetools kan je niet even bellen wanneer je vastzit. Die partijen verwijzen je liever door naar een forum, een chatbot of een FAQ-pagina.

Tip: er zijn ook tussenoplossingen 

Misschien weet je nu nog altijd niet wat je moet doen. Zelf je website maken klinkt niet ideaal, maar alles uit handen geven klinkt als een grote investering. Weet dan dat er ook tussenoplossingen bestaan. Bijvoorbeeld: je laat je website door een professional bouwen, maar doet zelf de aanpassingen achteraf. Of je laat nu een basiswebsite maken die later nog uitgebreid kan worden. Er is meer mogelijk dan je zou denken.

Wat is de beste keuze voor jouw website? 

Het belangrijkste is dat je een partner vindt die transparant is en met je meedenkt. Wil je graag eens overlopen wat je opties zijn? Vraag dan gerust een gesprek aan. Ik luister naar jouw plannen en geef je eerlijk advies over wat er wel of niet mogelijk is binnen je budget. Je krijgt een duidelijke offerte, zonder verborgen kosten. Zo krijg jij een website waar je ook straks nog blij mee bent.

Een dief die gegevens steelt van een website zonder SSL-certificaat

Heeft elke website een SSL-certificaat nodig?

Nu denk je misschien: “Ach, ik heb een eenvoudige website zonder webshop. Op mijn site worden geen gevoelige gegevens uitgewisseld. Dan heb ik dat certificaat zeker niet nodig.” Helaas, de realiteit is anders. Bezoekers worden altijd gewaarschuwd wanneer ze een website bezoeken zonder SSL-certificaat. Die waarschuwing is in de meeste gevallen genoeg om bezoekers te doen afhaken.

Hoe weet je of je website een SSL-certificaat heeft?

Een website die een geldig SSL-certificaat heeft, kan je herkennen aan een klein slotje in de internetadresbalk van je browser wanneer je de website bezoekt. Een tweede manier om een geldig SSL-certificaat te herkennen is aan de URL: bij een beveiligde website begint die met HTTPS in plaats van HTTP. Die ‘s’ staat voor die extra laag ‘security’. Een derde manier is je website testen met een SSL-checker.

Een melding van een veilige SSL-verbinding versus een melding van een onveilige verbinding

Wat als je website geen SSL-certificaat heeft?

Heb je geen geldig SSL-certificaat? Dan breng je dat best zo snel mogelijk in orde. Niet alleen omdat de waarschuwing bezoekers wegjaagt, maar ook omdat hackers dan informatie die je uitwisselt kunnen onderscheppen. Bovendien geven zoekmachines zoals Google voorrang aan beveiligde websites. Een website zonder HTTPS scoort dus ook minder goed qua SEO. En ook voor de GDPR is gegevensbescherming belangrijk.

Hoe kom je aan een SSL-certificaat?

Wanneer je een website hebt laten maken, heeft je webbouwer het SSL-certificaat waarschijnlijk voor jou in orde gebracht. Soms is het ook de hostingpartij die hiervoor zorgt. Als je een onderhoudscontract hebt bij je webbouwer, dan zorgt die voor een tijdige vernieuwing van dat certificaat. Ben je zelf technisch ingesteld? Dan kan je ook zelf je certificaat aanvragen en beheren bij een certificaatautoriteit.

Wat kan er mislopen met je SSL-certificaat?

Een SSL-certificaat heeft een beperkte geldigheidsduur. Het moet regelmatig hernieuwd worden. Als je die hernieuwing manueel doet, kan je het wel eens vergeten. Je kan de aanvraag ook automatiseren, maar soms faalt dat proces zonder dat je het merkt. Of misschien heb je een certificaat, maar heb je het niet correct geïnstalleerd op je server. Je laat het beheer dan ook beter over aan een professional.

Een versleutelde connectie tussen twee computers

Eenvoudig SSL-stappenplan

Wat kan jij zelf doen om te checken of jouw website in orde is? Ik help je op weg met een eenvoudig stappenplan.

  1. Controleer je certificaat
    Surf naar je website en kijk naar de URL. Begint die met HTTPS? Zie je een slotje? Perfect. Dan heb je een geldig certificaat. Ben je niet zeker? Gebruik dan een SSL-checker. Heb je geen geldig certificaat? Spring dan naar stap 4.
  2. Check de vervaldatum
    Wanneer je in je adresbalk doorklikt op het slotje, kan je ook de details van het certificaat bekijken. Je kan zien door welke autoriteit het certificaat is uitgegeven, en op welke dag het hernieuwd moet worden.
  3. Controleer je certificaat regelmatig (optioneel)
    Je kan ook een tool gebruiken die je website 24/7 in het oog houdt en je een bericht stuurt als er een probleem is gevonden. Zo’n monitor herinnert je enkele dagen voor de vervaldatum aan de hernieuwing van je SSL-certificaat. Dat heet SSL-monitoring. Waarschijnlijk gebruikt jouw SSL-beheerder zo’n tool.
  4. Vind een partner voor je SSL-certificaat
    Heb je geen SSL-certificaat en weet je niet hoe je er één moet verkrijgen? Of wil je graag dat iemand anders het beheer van je SSL-certificaat overneemt? Vraag dan advies aan je hostingpartij of je webbouwer. Die wijst je zeker in de goede richting.

    Kies een webbouwer met kennis van beveiliging

    Je hebt het intussen wel begrepen: een goede webbouwer helpt je met meer dan alleen het eenmalig lanceren van een website. Kies dus iemand die naast development ook kennis heeft van beveiliging. Zo hoef jij niet wakker te liggen van de automatische hernieuwing van het certificaat. Wil je graag eens met mij sparren over jouw websiteplannen? Stuur me dan gerust een bericht voor een vrijblijvende kennismaking.

    Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

    Johnny Berghmans iThink webdesign

    Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

    Druk op één van de knoppen onderaan.

    info@ithink.be
    +32 495 21 20 19