Een website, hoe begin je eraan? Gebruik mijn websitestappenplan

jul 2023

Heb je een website nodig, maar weet je niet waar te beginnen? Dan ben je hier aan het juiste adres. Volg gewoon dit websitestappenplan en voor je het weet, heb je een nieuwe site die helemaal beantwoordt aan jouw verwachtingen.  

Stap 1: kies je hosting en domeinnaam

Het meest intimiderende aan een website is vaak de terminologie. Daarom leg ik je eerst wat veelvoorkomende termen uit. Zo kun jij straks perfect meepraten.

  • Je website is je winkelpand of huis

Je website is een verzameling van digitale pagina’s met informatie over jouw bedrijf. Het is je bedrijf, maar dan digitaal. Een klant kan er naartoe om je aanbod te bekijken, informatie in te winnen en iets van je te kopen.

  • Je domeinnaam is je adres

De domeinnaam is het adres van je website. Bijvoorbeeld: https://www.ithink.be. Bezoekers geven je domeinnaam in om je website terug te vinden op het internet. Dat adres moet uniek zijn. Je mag dus geen domeinnaam kiezen die al bestaat. Kijk hier of je domeinnaam nog vrij is.

  • De hosting is je bouwgrond
    De hosting is de plaats op het internet waar jij je website neerzet. Beschouw het als je lap bouwgrond. Heel concreet huur je een stukje ruimte op een server. Daarop bewaar je de gegevens van je website, net zoals jij nu soms bestanden bewaart op je computer.
Het verschil tussen domeinnaam hosting en website - iThink Blog
  • Wie doet wat?
    De hosting en de domeinnaam huur je bij externe partijen. Je kunt ze zelf aanvragen of uitbesteden aan je webdeveloper. Wanneer ik een website bouw voor mijn klanten, neem ik het volledige plaatje voor mijn rekening. Naast het bouwen van de website zelf, regel ik dus ook de hosting en de domeinnaam bij die externe partners. Zo hoef jij je daar niets van aan te trekken.

Stap 2: bepaal je indeling

De tweede stap in je websitestappenplan is bepalen welke pagina’s je nodig hebt. Standaard bestaat een website uit de volgende hoofdpagina’s: home, diensten/producten, over ons, contact. Daaronder kun je ook nog subpagina’s aanmaken. Je hoeft deze indeling niet slaafs te volgen, maar houd er rekening mee dat klanten houden van een voorspelbare navigatie. Zo verliezen ze geen tijd met zoeken. Soms zijn er ook nog extra optionele pagina’s, zoals een blog, een portfolio of een kalender, afhankelijk van je activiteit en sector.

De indeling van je website bepalen - iThink Blog

Stap 3: kies je functionaliteiten

Wanneer ik aan klanten vraag of ze iets speciaals wensen, is het antwoord bijna altijd ‘nee’. Maar gaandeweg blijkt meestal dat je toch meer nodig hebt dan je dacht. Neem daarom de tijd om op te schrijven welke functionaliteiten er op je website moeten komen.

Denk maar aan:

  • Een blogmodule
  • Een online agenda waar mensen afspraken kunnen inboeken
  • Een webshop
  • De website in meerdere talen
  • Een Google maps-kaartje op de contactpagina
  • Een lead generator (een document dat bezoekers kunnen downloaden op je website, al dan niet in ruil voor hun mailadres).
  • Video’s op je website
  • Een inschrijfknop voor een nieuwsbrief, gekoppeld aan je mailingprogramma.

Stap 4: verzamel wat je moet aanleveren

Een website heeft ook inhoud nodig. Denk maar aan teksten, foto’s of eventueel video’s en je logo. Bereid die informatie zo goed mogelijk voor, zodat je planning niet in het gedrang komt. Heb je al foto’s van je producten, je team, je bedrijf? Of ga je eerst nog een fotosessie organiseren? Vraag ook alvast de codes van je bedrijfskleuren op bij je vormgever zodat de website straks afgestemd is op je huisstijl. Heb je nog geen huisstijl? Verzamel dan voorbeelden van websites die je aanspreken, zodat je die kunt tonen aan je webbouwer. En zoek alvast een copywriter voor het schrijven van je teksten als je dat niet zelf gaat doen.

Stap 5: maak een planning op

Wanneer moet de website af zijn? Prik een gewenste datum. Op basis daarvan kun je straks een planning opstellen, rekening houdend met de beschikbaarheid van je webbouwer.
Spreek af:

  • Wanneer jij al het materiaal
  • Wanneer een eerste ontwerp verwacht wordt.
  • Wanneer je graag live wil gaan met de website.
Een planning of tijdslijn voor het laten maken van een website

Stap 6: vraag een offerte

Nu je alle informatie op een rijtje hebt, kun je een offerte aanvragen bij de persoon die je website gaat bouwen. Vermeld zeker of jij de website zelf wil kunnen beheren, of dat je eventuele updates door hem of haar wil laten uitvoeren. Offerte goedgekeurd? Dan ben je klaar voor de start!

Graag een webbouwer die met je meedenkt?

Wil je jouw project of websitestappenplan met mij bespreken? Vraag dan hier een vrijblijvend gesprek aan. Ik bouw al meer dan 20 jaar websites voor klanten zoals jij en beantwoord met plezier al je vragen. En, als je dat wil, ontwikkel ik heel graag een website voor jou. Vraag me gerust om referenties!

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19