Heeft jouw website al een FAQ-pagina?

okt 2023

Is het een goed idee om veelgestelde vragen op te lijsten op een aparte pagina op je website? Ik zet de voor- en nadelen even voor je op een rijtje, zodat jij de juiste beslissing neemt voor jouw website.  

Wat is een FAQ-pagina?

FAQ staat voor Frequently Asked Questions. Vragen die regelmatig gesteld worden door klanten, kun je een eigen plekje geven op je website. Het is de ideale manier om een snel overzicht te bieden van wat klanten van je kunnen verwachten.

 

De voordelen van een FAQ-pagina

  • Minder frustratie voor je bezoeker
    Met een FAQ-pagina help je bezoekers om snel een antwoord te vinden op een vraag die ze hebben. Zelfs wanneer het antwoord ook ergens anders op je website te vinden is, hebben mensen niet altijd het geduld om die informatie zelf te zoeken. Iemand met een concrete vraag zal vanzelf de FAQ aanklikken. Door die aan te bieden, verhoog je de tevredenheid en de positieve interactie met je bedrijf.
  • Jij bespaart tijd (en dus geld)
    Ook voor jou als bedrijf heeft een FAQ voordelen. Wanneer een klant je een vraag stelt, kun je een link naar de pagina toevoegen of het antwoord uit de FAQ gewoon kopiëren en plakken in je mail. Zo zorg je voor een uniforme communicatie binnen je team en vermijd je dat iedereen elke keer opnieuw een antwoord moet formuleren op een terugkerende vraag.
  • Goed voor je SEO
    Een FAQ-pagina kan een boost geven aan je vindbaarheid in de zoekmachines en deel uitmaken van je SEO. Mensen gebruiken zoekmachines vooral om antwoorden te vinden op hun vragen. Stelt iemand een vraag die jij beantwoordt op jouw website? Dan zal Google die potentiële klant jouw richting uitsturen. Gebruik de automatische aanvullingen in de zoekbalk om inspiratie op te doen voor mogelijke vragen over jouw merk of product.
Inspiratie vinden voor je FAQ-pagina
  • Vertrouwen en autoriteit
    De kennis die je deelt op je FAQ-pagina toont aan dat jij weet waarover je praat. Hierdoor stijgt je geloofwaardigheid als leverancier. Bijvoorbeeld: een verfwinkel die een goed antwoord formuleert op de vraag “Hoeveel liter verf moet ik bestellen?” bewijst dat hij zijn vak kent. Vanuit de FAQ kun je bovendien doorlinken naar uitgebreide blogberichten waarin je deze onderwerpen verder uitdiept. Heb je echt veel kennis te delen? Voorzie dan bovenop je FAQ-pagina ook een aparte kennisdatabank.
Een kennisdatabank op je website

De nadelen van een FAQ-pagina

Niet iedereen is voorstander van een FAQ-pagina. In sommige situaties is het gebruik ervan geen goed idee.

  • Kan onpersoonlijk overkomen
    Wanneer je een klant doorverwijst naar een FAQ-pagina, kan dat soms overkomen als een afwimpeling. Klanten kunnen het interpreteren alsof je niet de moeite wil nemen om een persoonlijk antwoord te formuleren. Werk je in een sector waar menselijk contact belangrijk is? Of heb je een kleine, intieme zaak? Wees dan voorzichtig met het gebruik van een FAQ-pagina.
  • Je moet het onderhouden
    Er is niets irritanter dan een website met foutieve informatie. Houd er dus rekening mee dat een FAQ-pagina ook onderhoud nodig heeft. Verandert er iets in je organisatie of werkwijze? Dan mag je niet vergeten je FAQ-pagina ook aan te passen. Voorzie minstens één keer per jaar een revisie van de teksten.

Hoe begin je eraan?

Ben je ervan overtuigd dat een FAQ-pagina voor jou een interessante meerwaarde kan zijn? Dan is je volgende vraag ongetwijfeld: hoe begin ik eraan? Hier is mijn stappenplan:

1. Identificeer de vragen van je klant
Wat vragen klanten je voor, tijdens en na de aankoop? Ga eens praten met je sales team en met de klantendienst. Herlees mails, offerte-aanvragen en je chathistoriek. Of gebruik tools om veelgestelde vragen op te zoeken, zoals Answer The Public.

2. Deel de vragen logisch in
Hoe langer de lijst met vragen, hoe belangrijker het is om ervoor te zorgen dat klanten snel hun weg vinden. Beslis hoe je vragen wil indelen: volgens product? Volgens de fase van de aankoop? Of volgens thema?

Indeling en categorieën voor je FAQ-pagina

3. Formuleer de vragen vanuit het standpunt van de klant
Schrijf je vragen zoals mensen het zouden intikken in de zoekmachine, dus in de ik-persoon. Bijvoorbeeld: “Kan ik met overschrijving betalen?”

4. Schrijf duidelijke antwoorden

Maak er geen levensverhaal van, maar vertel alleen wat de lezer wil weten, zo kort en bondig mogelijk. 1 paragraaf met maximum 90 woorden is een goede richtlijn om aan te houden. Leg eventueel een link naar de contactgegevens voor bijkomende vragen.

5. Denk na over de opmaak

  • Heb je weinig vragen en zijn ze kort te beantwoorden? Dan heb je geen speciale opmaak nodig: zet ze gewoon als een lijst onder elkaar.
  • Heb je veel vragen en is je uitleg niet langer dan een aantal zinnen? Gebruik dan een uitklapbaar harmonicamenu. Dan schuiven de antwoorden open wanneer je erop klikt, en klik je ze weer dicht wanneer je klaar bent. Zo blijf je in hetzelfde scherm en kun je snel van de ene naar de andere vraag navigeren.
  • Zijn de antwoorden lang? Dan is het interessanter om van elke vraag een link te maken die opent in een nieuwe pagina. Daar heb je dan voldoende plaats om de vraag volledig te beantwoorden.
  • Of misschien wil je wel een zoekmachine op je FAQ-pagina? Dat is een investering, die ik eerder zou aanbevelen aan grote bedrijven.
Lay-out van een FAQ-pagina op je website

6. Laat je FAQ aanmaken
Neem contact op met je webbouwer en vraag om je FAQ-pagina te activeren op je website. Met de voorbereidingen uit de vorige stappen kan hij of zij meteen aan de slag. Vergeet niet om een offerte te vragen.

 7. Wijs een verantwoordelijke aan
Als niemand in het bedrijf de FAQ-lijst nakijkt, zal de informatie snel verouderen. Duid daarom een beheerder aan. Meestal is dat de persoon die de website onderhoudt, zoals een marketingmedewerker of de web developer. Zorg dat de rest van het team deze persoon kent, zodat wijzigingen en gewenste aanpassingen vlot doorgegeven kunnen worden. Stel hier eventueel een procedure voor op.

Hulp nodig?

Ik bouw al jaren websites voor ondernemers en bedrijven, al dan niet met FAQ-pagina’s. Daarbij beperk ik me niet tot het eenmalig ontwikkelen van een site of app: je kan mij ook inschakelen voor marketingadvies, websiteonderhoud en tussentijdse aanpassingen. Zoek jij een partner waarop je kunt rekenen, ook na oplevering van je website? Laten we dan eens kennismaken. Ik adviseer je graag.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19