Waarom zouden klanten van jou kopen?

dec 2022

Wat maakt jou anders of beter dan je concurrent? En hoe toon je dat op je website?

In dit artikel leg ik uit hoe inspirerende bedrijven als Apple zich onderscheiden van de massa.

Het geheim van Apple

Waarom zijn bepaalde merken zo onverklaarbaar populair? Waarom staan consumenten jaar na jaar in de rij voor de nieuwste iPhone van Apple, terwijl er talloze andere telefoons op de markt worden gebracht?

Simon Sinek was de eerste om het succes van inspirerende bedrijven en figuren te doorgronden. Hij ontdekte dat ze allemaal een bepaald patroon volgen. Populaire mensen en organisaties denken, handelen en communiceren vanuit hun kern. Simon Sinek noemt dat communicatiemodel ‘de gouden cirkel’.

Wat is de gouden cirkel?

De gouden cirkel is een strategisch denkmodel dat bestaat uit drie lagen: wat, hoe en waarom.

Formuleren wat je doet is gemakkelijk: elk bedrijf kan je dat vertellen.

Sommigen weten je ook te vertellen hoe ze anders zijn dan de concurrentie.

Maar heel weinig organisaties kunnen formuleren waaróm ze doen wat ze doen.

Het waarom is de motivatie, de bestaansreden, de overtuiging. Inspirerende bedrijven en mensen hebben een visie die verder gaat dan beroemd worden en winst maken.

Ze hebben een “why”. En meer nog: alles wat ze doen, vertrekt vanuit die kern.

De gouden cirkel

Weet waarom je bestaat

Simon Sinek gebruikt graag Apple als voorbeeld. Als Apple traditioneel zou communiceren, dan zou de boodschap zo klinken: “Wij maken uitstekende computers. Ze zijn mooi ontworpen en gemakkelijk te gebruiken. Wil je er eentje kopen?” Dat is ook hoe de meeste bedrijven communiceren.

Maar Apple draait het verhaal om en communiceert vanuit een visie: “Alles wat wij doen, gaat in tegen het status quo. Bij Apple denken we anders. Daarom maken we onze producten mooi en gebruiksvriendelijk.”

Met een why verkoop je meer

Kortom: iets van Apple kopen is een statement geworden. Dat verklaart waarom Apple-fans even makkelijk een mp3-speler van het merk kopen als een computer of een telefoon.

Het gaat niet meer om het product, het gaat om de identiteit. Mensen kopen niet wat je doet; ze kopen waarom je het doet.

Wanneer je communiceert vanuit je kern, trek je mensen aan die geloven wat jij gelooft.

Een why is een gevoel

Heb je ooit al eens gezegd: “Op papier klopt het, maar het ‘voelt’ niet goed?” Dat is je intuïtie die spreekt.

Mensen worden fans of loyale volgers van een bedrijf, een politieke partij of een sportclub op basis van het gevoel dat ze erdoor krijgen. En vaak is dat het gevoel van ergens bij te horen. Je bent voor iets of tegen iets. Je bent team Pepsi of je bent team Cola. Je bent voor Android of je bent voor iOs.

In het diepste van onze ziel willen we deel uitmaken van een groep, een cultuur. Dat was al zo in de middelbare school.

Een why speelt rechtstreeks in op het overlevingsgevoel dat we hebben overgehouden aan de oertijd.

Hoe vind je je why?

Sinds de publicatie van het boek zijn er talloze artikels en speeches geschreven over de gouden cirkel van Simon Sinek. Maar weinigen weten het concept te vertalen naar de praktijk.

Hoe vind je je why? En hoe vertaal je die why naar je website? Hier zijn enkele technieken die je meteen kunt uitproberen.

1. Ga terug naar het begin

Heb je je bedrijf opgericht vanuit een frustratie? Heb je een probleem eerst voor jezelf opgelost en daarna ook voor anderen? Dan is dat jouw waarom.

De uitvinder van Dropbox vergat altijd zijn USB-stick mee te nemen naar school. Hij vond dat er een andere manier moest zijn om documenten overal mee naartoe te nemen. Die overtuiging is zijn why.

2. Zoek iets dat je boos maakt en draai het om

Wat maakt je boos? Waar verzet je je tegen? Hoe wil je niet zijn of tot welke groep wil je niet behoren? Draai dat vervolgens om. Dan weet je wat je wél wil zijn en waar je voor staat.

Het merk Harley Davidson verzet zich tegen burgerlijkheid en de saaie sleur van het alledaagse leven. Wie rijdt met een Harley is iemand die staat voor vrijheid en avontuur. Die rebelsheid is de why van Harley.

3. Zie het als een cultuur

Zie je bedrijf als een cultuur waar mensen deel van willen uitmaken.

Nike vindt dat gewone mensen als jij en ik ook recht hebben op de beste sportkledij, net zoals een topatleet. Jij, ik, Michael Jordan: we maken allemaal deel uit van dezelfde sportfamilie. Je hoeft niet te wachten tot je een atleet bent om te beginnen. Just Do It. Met andere woorden: je hoort erbij. If you have a body, you are an athlete. De inclusiviteit van sport is de why van Nike.

Vertaal je why naar je website

Je why werkt alleen als die wordt doorgetrokken naar elk contactmoment met jouw bedrijf. Dat geldt dus ook voor je website. Dit is hoe je je website in lijn brengt met je waarden.

1. Kijk naar je teksten

Weet je wat je why is? Vertel dat dan op je website, eventueel met de hulp van een copywriter.

Vergeet ook de andere lagen van de gouden cirkel niet uit te werken. Je klant is niet geïnteresseerd in je why als het gewoon een vrijblijvend verzonnen verhaaltje is.

Leg duidelijk uit hoe die why blijkt uit alles wat je doet.

2. Kijk naar je vormgeving

Zorg dat je beeldmateriaal niet botst met je visie.

Sta je voor inclusiviteit? Toon dan ook verschillende soorten mensen in je beelden.

Laat je uitgeschreven why eventueel ook eens lezen aan je vormgever. Die kan je merkverhaal misschien vertalen naar betere kleuren en foto’s.

3. Kijk naar de gebruikerservaring

Strookt de ervaring op de website met wat je beweert in je why?

Bijvoorbeeld: wie staat voor privacy, mag niet stiekem zijn bezoekers tracken. Wie staat voor klantvriendelijkheid, mag zijn contactgegevens niet wegmoffelen.

Betrek je webdeveloper bij dit proces en vraag om de nodige aanpassingen.

Laat je bijstaan door een expert

Wil je graag een webbouwer die met je meedenkt?

Ik kijk verder dan de code alleen en help je om je identiteit te vertalen naar een website die werkt.

Graag eens kennismaken? Vraag hier een vrijblijvende afspraak aan.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19