Waarom jouw business een website nodig heeft

Datum: 27 september 2020

Deze week in het nieuws: “Facebookpagina Tiense lingeriezaak afgesloten wegens “te pikante foto’s”. De pagina van de lingeriezaak werd offline gehaald omdat ze volgens Facebook ‘adult content’ zou bevatten. De lingeriezaak is niet alleen haar pagina kwijt maar ook al haar Facebook volgers.

8 redenen waarom een eigen website een must is

Hieronder geef ik je 8 redenen waarom jouw business een website nodig heeft en een Facebookpagina alleen niet voldoende is:

1 Je bent geen eigenaar van je Facebookpagina. Je hebt de mogelijkheid om een pagina aan te maken maar Facebook is eigenaar van deze pagina en niet jij. Facebook heeft ten allen tijden het recht om je pagina af te sluiten. Zie het voorbeeld van de lingeriezaak hierboven. 

2 Je hebt niet de volledige controle over de look and feel van jouw pagina. Je bedrijfspagina moet passen in de Facebook layout. Je kan hoogstens met de foto’s en inhoud een eigen persoonlijkheid creëren.

3 Niet iedereen heeft toegang tot Facebook. Er zijn mensen die niet op Facebook zitten of ze zelfs de rug hebben toegekeerd. Een vriend van me wilde tijdens de lockdown eten bestellen bij een restaurant in de buurt. Het restaurant had enkel een Facebookpagina waar het menu op stond. Aangezien mijn vriend geen Facebook heeft en wil, heeft hij bij de concurrentie besteld.

4 Je kan je Facebook pagina niet uitbreiden met extra functionaliteiten. Alhoewel Facebook geregeld verschillende functionaliteiten toevoegt (bv de Facebook winkel) blijven de mogelijkheden beperkt. Als je zelf een website hebt, kan je die onbeperkt uitbreiden.

5 Een eigen website is beter doorzoekbaar. Je kan zelf bepalen hoe de linken naar je sites eruit zien waardoor je beter door Google gevonden wordt. Je blogpagina’s zijn makkelijker doorzoekbaar. Op Facebook zullen je post immers met de tijd meer en meer naar beneden verdwijnen in de feed en op den duur niet meer gevonden worden.

6 Op jouw website hoef je geen reclame te tonen waar je bijvoorbeeld niet achterstaat. Of je toont helemaal geen reclame. Op Facebook heb je hier geen controle over.

7 Je bent niet afhankelijk van overheidsbeslissingen. Denk bijvoorbeeld maar aan de ban die president Trump tegen TikTok wou uitvaardigen. Facebook is geblokkeerd in landen zoals Iran en China. 

8 Je bent niet afhankelijk van de beslissingen van het netwerk zelf. In 2019 besliste Google de stekker te trekken uit Google+. Google+ was het antwoord van Google op Facebook maar, wegens te weinig succes werd de sociale netwerksite stopgezet.  

Bovenstaande argumenten zijn natuurlijk niet enkel toepasselijk op Facebook maar ook op de concurrenten zoals Instagram, LinkedIn, Twitter, …

Moet ik dan geen Facebookpagina aanmaken? 

Toch wel. Belangrijk is je aanwezigheid op een of meerdere sociale media platformen. Daar heb je juist de mogelijkheid om een connectie te maken met je doelpubliek en potentiële klanten. Je kan er jouw producten en diensten onder de aandacht brengen, antwoorden op vragen die er leven, nieuws over je business brengen, … Het is de ideale manier om geïnteresseerden naar je website te brengen.

Maar je website moet wel centraal staan in dit geheel en niet Facebook.

Jouw website centraal in je sociale media aanpak

Nieuwsbrief

Schrijf u in op de nieuwsbrief

Wilt u geregeld verrast worden met een interessant artikel over websites en marketing? Schrijf u dan in op de nieuwsbrief.

En … wees gerust ik ga u niet spammen met nutteloze informatie. Dat is beloofd!

Deel dit artikel...

Vond je dit artikel interessant? Breng het dan onder de aandacht door het te delen op onderstaande media. Of stuur het door naar iemand die geïnteresseerd is.