Moet ik een unieke website hebben of juist niet?

nov 2024

Een unieke website: dat heb je nodig om je te onderscheiden van de concurrentie. Toch? Niet per se. Ontdek hoe originaliteit op de verkeerde plekken je website kan schaden.

Waarom websites op elkaar lijken

Er is een reden waarom de meeste websites min of meer hetzelfde zijn qua opbouw en uitzicht. Professionele websitemakers houden zich aan de regels van usability. Dat is de studie van wat een website gebruiksvriendelijk maakt, gebaseerd op gebruikersonderzoek. De meeste ontwikkelaars respecteren dus dezelfde spelregels. Een echt unieke website is dus misschien minder gebruiksvriendelijk.  

Voorspelbaarheid is (soms) goed

Het is dus positief dat websites op elkaar lijken qua vorm. Sta er maar eens bij stil: wanneer jij een website bezoekt, verwacht je de homeknop linksboven. Staat die ergens anders? Dan vind je dat irritant. Niemand houdt van zoeken op een website. Met andere woorden: voorspelbaarheid betekent dat de bezoeker minder moet nadenken en minder tijd verliest. En dat verhoogt het succes van je website.

Kopiëren dan maar?

Nu denk je misschien: aha, dus ik kan gewoon gaan kijken bij mijn concurrent en die nadoen? Het antwoord hierop is simpel: nee, want daar schaad je ook jezelf mee. Als Google twee websites vindt die letterlijk dezelfde tekst bevatten, zakken ze meestal allebei in de zoekresultaten. Bovendien rust er auteursrecht op teksten en afbeeldingen. Doe dus gerust inspiratie op, maar neem teksten en beelden nooit letterlijk over.

Samengevat: 3 redenen om andere websites niet te kopiëren

  1. Het mag niet. Er rust auteursrecht op tekst, design en afbeeldingen.
  2. Het schaadt je SEO. Google verkiest unieke content.
  3. Het is slechte marketing, want waarom zou een klant voor jou kiezen als jullie allebei hetzelfde aanbieden?

Wat mag dan wél uniek zijn op je website?

Toch zijn er dingen waarin je website toch uniek moet zijn, omdat het deel uitmaakt van je merk en je positionering. Denk maar aan je logo, je schrijfstijl, je kleurenpalet, je fotomateriaal, je aanbod en je boodschap. Het doel van je website is om je klanten te tonen hoe jij anders en beter bent. Een unieke website is dus zeker wel een goed idee, zolang je de regels van gebruiksvriendelijkheid blijft respecteren.

“Een unieke website is een goed idee, zolang je de regels van gebruiksvriendelijkheid respecteert.”

Wees voorspelbaar qua werking, maar uniek qua boodschap

Checklist voor een unieke website op de juiste manier

Wees hier voorspelbaar

  • De indeling
    Een homepage, een contactpagina, een over ons-pagina, dienstenpagina’s of productpagina’s: dat zijn de pagina’s die we verwachten op een website.
  • De navigatie
    De menubalk verwachten we bovenaan, of heel soms aan de zijkant. Minder belangrijke links, contactgegevens en sociale media staan helemaal onderaan.
  • Knoppen en links
    We verwachten dat een link eruitziet als een link: gekleurd, onderlijnd of beide. En een knop moet herkenbaar zijn als een knop. Anders klikt niemand erop.
  • Instructies
    Wanneer een bezoeker op een knop klikt, wil die weten wat er gaat gebeuren. Voorzie dus duidelijke tekst in de knop zelf, zoals: “Verzenden”. Als fruitwinkel vind je het misschien leuk om iets origineels als “Gaan met die banaan” in een knop te zetten, maar als gebruiker weet ik dan niet wat er gebeurt wanneer ik erop klik. Dus ik klik dan liever niet.
Een voorbeeld van een website met goed en slechte indeling

Wees hier uniek

  • Teksten
    Onderscheid je met goed geschreven teksten die je aanbod aantrekkelijk presenteren. Dat trekt bezoekers naar binnen en verhoogt de kans op verkoop. Schakel desnoods een copywriter in.
  • Foto’s
    Een sessie met een fotograaf betaalt zich in de meeste gevallen terug. Bezoekers willen weten wie je bent en hoe je bedrijf en producten eruitzien.
  • Kleuren
    De kleur rood van Coca-Cola herken je uit de duizenden. Zorg dat jouw kleuren ook herkenbaar zijn en consequent gebruikt worden op je website.
  • Je logo
    In het ideale geval weten klanten wie je bent, gewoon door alleen je logo te zien. Neem dus voldoende tijd om hierover na te denken bij het ontwerp. Laat je eventueel bijstaan door een grafisch vormgever.
  • Je verhaal
    Jouw persoonlijkheid, je passie, je ontstaansverhaal en je unieke vakkennis: dat is waar klanten voor kiezen. Speel die superkracht dus zeker uit op je website.
  • Je diensten of producten
    Als 5 concurrenten hetzelfde aanbieden, wat maakt jou dan anders? Benadruk wat jouw dienst of product beter maakt, zodat klanten jou kiezen.
Voorbeeld van een unieke website en een onpersoonlijke website

Veelgemaakte fouten

Kan je je niet veel voorstellen bij bovenstaande tips? Hier zijn enkele voorbeelden uit het leven gegrepen om het wat tastbaarder te maken:

  • Niet voorspelbaar genoeg op de juiste plaatsen:
    • Een webshop die producten anders indeelt dan alle andere webshops ter wereld, waardoor je het juiste product niet kan vinden.
    • Een kunstschool die prachtige artistieke foto’s toont, maar nergens een knop heeft om contact op te nemen.
    • Een marketingbureau dat beleving wil bieden op de website met video en bewegende elementen, maar het navigatiemenu verstopt.
  • Niet uniek genoeg op de juiste plaatsen:
    • Een website met alleen cliché stockfoto’s, zoals de lachende vrouw met de headset, knappe mannen in maatpak of fictieve teamleden die spontaan een high five geven in een vergadering.
    • Een bedrijf dat zich omschrijft met teksten die je op talloze websites terugvindt, zoals “Uw partner in totaaloplossingen” of “Uw succes is onze missie”.

Perfectie bestaat niet

Met dit artikel probeer ik je inzicht te geven in wat een website goed maakt. Dat betekent niet dat je website faalt als je beslist om een van deze tips niet toe te passen. Soms is het goed om te zondigen tegen een regel, als de context erom vraagt. Het belangrijkste is dat je erover nadenkt en geïnformeerde beslissingen kan nemen. Zo maak je een unieke website op de juiste manier.

Hoe begin ik eraan?

Tolt je hoofd bij al die regels? Je bent niet de enige. Want naast originaliteit en voorspelbaarheid zijn er nog factoren waar je rekening mee moet houden bij het maken van een website, zoals SEO, conversie, positionering, prijszetting en wetgeving. Om nog maar te zwijgen van de talloze soorten technologie waaruit je kan kiezen en de beslissing om een website al dan niet zelf te maken. Gelukkig sta je er niet alleen voor.

Graag hulp bij jouw unieke website?

Wil je graag iemand die je helpt bij het maken van al die beslissingen? Laat je het liefst je website maken door iemand die naast programmeren ook meedenkt over je marketing? Neem dan gerust contact met me op. Tijdens een gratis en vrijblijvend gesprek beantwoord ik al je vragen en bezorg ik je een duidelijke offerte.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19