Toon je passie! Tips voor een website vol persoonlijkheid

nov 2023

Je bent enthousiast over je bedrijf. Je kan uren vertellen over je vakgebied. Maar hoe vertaal je die passie naar een website vol persoonlijkheid? Ik verklap je welke fouten je best vermijdt en wat je dan wél kan doen om op te vallen in de massa.

Geef je website een ziel

Het is één van de meest voorkomende problemen die ik zie bij ondernemers. Ze settelen voor een zielloze website, waardoor niemand weet dat er een charismatische ondernemer of getalenteerd team achter schuilt. In dit artikel vertel ik je welke fouten je kan vermijden en geef ik je tips om je passie door het scherm te laten knallen met een website vol persoonlijkheid. Laten we samen je website of webshop eens kritisch onder de loep nemen.

Fout 1: je kennis niet delen  

In de kaaswinkel in onze buurt vind je wel 100 soorten lekkere kaas. De eigenaar doet niets liever dan het verhaal vertellen bij elk product: hoe de kaas gemaakt wordt en bij welke boer hij hem aankoopt. Elk winkelbezoek is een heerlijke ontdekkingstocht. Maar de website? Die is saai en nietszeggend. Een verloren kans. Is dat bij jou ook het geval?

Zo doe je het wél goed:
Deel je vakkennis niet alleen in je winkel, maar ook op je website. Neem de tijd om je aanbod gepassioneerd te omschrijven en help je klant ook online bij het kiezen. Geef advies over de toepassing van je product of dienst en deel inspiratie.

Graag een voorbeeld?
Mijn klant Bookadee in Hove is een winkel gespecialiseerd in doopsuiker en gelegenheidsdrukwerk. Op de website plaatsen we bewust inspirerende blogartikels die je helpen om een keuze te maken. Zo brengen we de persoonlijke winkelervaring naar een online equivalent.

Tip voor een websit vol persoonlijkheid - Deel je kennis

Fout 2: niet vertellen wie je bent

Kmo’s zijn vaak jaloers op de multinationals van deze wereld. Die hebben een schijnbaar onbeperkt budget en lijken ongenaakbaar. Maar weet je wat? Kleine ondernemers hebben een superkracht waar die grote vissen een moord voor zouden doen: persoonlijkheid.

Zo doe je het wél goed:
Speel je persoonlijkheid zo veel mogelijk uit. Gun mensen een blik achter de schermen. Vertel je ontstaansverhaal en toon foto’s van je team. Mensen kopen het liefst van mensen, niet van een anoniem bedrijf.

Graag een voorbeeld?

Bij Lambrechts Hout is er een nauw contact tussen de klanten en het team. Dat wilde ik weergeven op hun website. Daarom vind je er niet alleen de gezichten en contactgegevens van de werknemers, maar ook een ludieke omschrijving van hun persoonlijkheid.

Tip voor een website vol persoonlijkheid - Toon wie je bent

Fout 3: niet weten waarvoor je staat

Nog te veel websites of webshops zijn standaard en onderling inwisselbaar. Het lijkt erop dat we niet durven uitkomen waarin we geloven. Zonder het te beseffen, maken we een kopie van wat de concurrenten hebben, gewoon omdat we op veilig willen spelen. Maar waarom zou een klant dan voor je kiezen?

Zo doe je het wél goed:
Staar je niet blind op externe factoren zoals de concurrentie maar vertrek vanuit je eigen overtuiging en waarden. Vertel je missie en je visie. Zoals Simon Sinek het zegt: “Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.” Maak die passie voelbaar op je website.  Meer weten? Ik schreef er onlangs dit blogartikel over.

Graag een voorbeeld?
Bernadette Meeùs vindt dat iedereen het recht heeft om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Met Attent Services begeleidt ze haar klanten naar waardige zorg. Die sterke missie blijkt uit de foto’s en teksten op haar website. Ze zal mensen met een hulpvraag nooit als zwak afbeelden. Ook in haar teksten legt ze altijd de nadruk op respect en gaat ze geen enkel taboe uit de weg.

Tip voor een website vol persoonlijkheid - Weet waarvoor je staat

Fout 4: niet denken als een klant  

Heb je een bakstenen winkel? Dan hoef ik je niet te vertellen hoe belangrijk het is om hulpvaardig te zijn en mee te denken. Dat wordt al gauw je handelsmerk: klanten komen ervoor terug. Vreemd genoeg vergeten ondernemers diezelfde sterkte door te trekken op hun website. Ooit kocht ik een zalige wijn in Toscane. Toen ik dezelfde fles in de webshop wilde bijbestellen, kon ik nergens de transportkosten vinden. Er was ook geen faq pagina met antwoorden op dit soort vragen. Hierdoor zag ik op het laatsts toch nog af van mijn aankoop.

Zo doe je het wél goed:
Kijk eens naar de manier waarop jij je producten of diensten aanbiedt. Is de ervaring daar wel even aangenaam en makkelijk als in je winkel? Of lopen klanten er verloren en botsen ze voortdurend op obstakels? Is alles duidelijk en logisch opgebouwd? En is alle informatie vindbaar? Vraag ook eens aan een externe persoon om je website of webshop te testen. Vaak krijg je dan feedback waar je zelf nooit aan zou denken.

Graag een voorbeeld?
Voor Yves De Wolf ontwikkelde ik de website van Bewust Mediteren. Op deze site vind je alles wat je maar kunt wensen om rust te vinden in je hoofd: leerrijke artikels over mediteren, toegang tot een meditatieapp, interviews met inspirerende mensen en een community om bij elke volle maan samen mee te mediteren. De hele website is opgebouwd vanuit de leefwereld van de bezoeker. Of je nu graag leest, luistert of kijkt: je vindt er altijd je weg.

Tip voor een website vol persoonlijkheid - Begrijp je bezoeker v2

Wil jij ook een website vol persoonlijkheid?

Laat je dan begeleiden door een webbouwer met ervaring. Liefst iemand die de moeite doet om jou als bedrijf en persoon te leren kennen. Alleen dan kan je passie daarna goed in de verf gezet worden. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Contacteer me dan gerust voor een kennismaking.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19