Overtuig meer klanten met sterke call to actions

feb 2023

CTA: het is een term die vaak opduikt in teksten en gesprekken over marketing en websites. Maar wat betekent het? En waarom zijn goede call to actions belangrijk? In dit artikel verklap ik je er alles over.

Wat is een CTA (call to action)?

CTA staat voor call to action. Dat is Engels voor oproep tot actie. Een CTA is een knop of link die de bezoeker aanzet om actie te ondernemen: een product kopen, zich inschrijven op je nieuwsbrief of een gratis weggever downloaden. Call to actions vind je trouwens niet enkel terug op websites. Denk bijvoorbeeld aan het bolletje en het geluidssignaal dat je krijgt bij een nieuw WhatsAppberichtje. Het trekt je aandacht. Je wil meteen gaan kijken, klikken en antwoorden.

Waarom zijn call to actions belangrijk?

Ik zie nog te vaak webpagina’s opduiken met alleen maar informatie. Ze bevatten een beschrijving – ‘wie zijn we’, ‘wat doen we’, ‘wat hebben we te bieden’ – maar geen directe mogelijkheden om actie te ondernemen. Wie geïnteresseerd is, moet dan nog zelf op zoek gaan naar een telefoonnummer of invulformulier. Het gevolg? Potentiële klanten haken af. Hoe lastiger het is om tot actie over te gaan, hoe groter de kans dat de bezoeker van je website niets doet of weggaat. Plaats dus bij elk relevant onderdeel van je website een knop of link zodat het makkelijk is om tot de gewenste handeling over te gaan.

De vijand van je CTA? Keuzestress

Een CTA plaatsen is één ding. Maar je bezoekers moeten er ook nog op willen klikken. Hoe vergroot je die kans? Simpel: door de keuze eenvoudig te maken. Een bezoeker die niet snel kan beslissen, doet niets. Vermijd dus keuzestress bij je CTA. Te veel opties leidt tot de paradox of choice (de keuzeparadox), ook wel FOBO – fear of a better option genoemd. Dat is wat men in de psychologie analysis paralysis (keuzeverlamming) noemt: hoe meer opties je krijgt, hoe groter de kans om de verkeerde keuze te maken. Het resultaat is dat bezoekers de actie uitstellen en helemaal niets ondernemen. Een goede CTA is dus een beslissing die makkelijk is om te nemen.

Versterk je CTA met het Hobson+1 effect

Te veel opties is niet goed, maar te weinig ook niet. Bied je maar één mogelijke keuze aan op je website? Dan kan het interessant zijn om toch een tweede optie toe te voegen. Dit heet het Hobson+1 effect. Bij een Hobson-keuze heb je maar één mogelijkheid, en die is te nemen of te laten. Op een website betekent dat: klikken of niet klikken. Hierdoor wordt er vaak niet geklikt. Door een tweede keuze toe te voegen (Hobson+1), geef je de bezoeker een gevoel van keuzevrijheid. Hierdoor stijgt de kans dat er toch geklikt wordt, zeker als die tweede keuze minder interessant is.

Voorbeelden:

  • “Ik bestel nu en krijg 50% korting” met daaronder een link: “Ik bestel aan de volle prijs”. Het ligt dan voor de hand dat je de eerste optie kiest.
  • Je kunt ook een tweede link toevoegen die eigenlijk dezelfde uitkomst heeft. Zo vervangt Coolblue de optie “Bestel nu” door de keuze tussen “In mijn winkelwagen” en “Ophalen in de winkel”. Eigenlijk kiest de bezoeker dan tussen kopen en …kopen.
Call to actions voorbeelden - Hobson + 1 van Coolblue

Verhoog interesse met het afleidingseffect

Een variant hierop is het afleidingseffect (Decoy effect). Bij het afleidingseffect voeg je aan twee bestaande opties een derde optie toe die als enige functie heeft de andere keuzes aantrekkelijker te doen lijken. Bijvoorbeeld: A is een goedkope, kleine versie van je product. B is een grote, dure versie. Dan kun je als C een dure, kleine versie van je product toevoegen om de andere twee keuzes in vergelijking aantrekkelijker te maken. Niemand zal C ooit kopen, maar door C toe te voegen gaan er wel meer mensen A en B kiezen.

Formuleringen voor sterke call to actions

De tekst die je gebruikt voor je knop of link speelt ook een rol. Er zijn drie manieren om de opdracht in een CTA te formuleren:

  1. in de ik-vorm, in de bevelvorm of als infinitief. Bij de ik-vorm spreek je vanuit het uitgangspunt van de klant, bijvoorbeeld: “Ik wil meer informatie”.
  2. In de bevelvorm zeg je de bezoeker wat hij of zij moet doen: “Voeg toe aan winkelwagen”.
  3. De infinitiefvorm is een neutrale tussenvorm: “Bestellen”. Hier hangt alles af van de context.

Experimenteer met de 3 vormen om te meten wat werkt voor jou.

Tips om je call to actions overtuigend te maken

Je kunt inzichten uit de consumentenpsychologie gebruiken om je CTA extra kracht bij te zetten.

Je verhoogt bijvoorbeeld de hoogdringendheid (sense of urgency) door het woord ‘nu’ of ‘vandaag’ toe te voegen: “Koop dit boek nu” of “Download de checklist vandaag nog”.

Een tweede manier om een twijfelende bezoeker toch te doen klikken is door de nadruk te leggen op de voordelen. Met andere woorden: je vertelt de lezers waarom ze op de knop moeten klikken. Dat noemt men ook wel eens selling the click. Enkele voorbeelden: “Koop nu en geniet van de korting van 10%” of “Verlies je gewicht in 6 weken”.

Grote drempel? Verkoop in stapjes

Soms is er een grote drempel om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld omdat het een grote investering is (een auto kopen), of omdat de stap gevoelig ligt (een psycholoog bezoeken). Maak je CTA in dat geval laagdrempeliger. Verkoop niet het eindresultaat, maar de eerste stap ernaartoe. Breng je bezoeker al iets dichter bij de oplossing. Bijvoorbeeld: “Vraag een testrit aan”, “Download 10 tips”. Wie iets krijgt, zal ook iets terug willen geven.

De vormgeving van je CTA

Besteed ook voldoende aandacht aan de vorm en plaats van je call to action:

  • Zet je knop altijd in een contrasterende kleur.
  • Is er een begeleidende foto met mensen? Laat die dan kijken in de richting van de CTA.
  • Zet de knop op mobiele apparaten vast onderaan, dicht bij de duim: je hebt dan meer kans dat je bezoeker op de knop zal klikken.
  • Je kunt ook werken met pop-ups. En dan bedoel ik natuurlijk niet die storende banners uit vervlogen tijden maar wel de moderne versie: een visueel aantrekkelijke boodschap met toepasselijke foto en call to action die zich op het juiste moment langzaam boven je pagina toont.
Call to action als pop up - iThink Blog

Zorg dat je website rendeert

Kijk eens kritisch naar jouw website. Bevat elke pagina een call to action? En dan bedoel ik niet alleen je productpagina’s! Zelfs je ‘wie zijn we’-pagina heeft een CTA nodig. Het is de ideale manier om met je in contact te komen. Ben je toe aan een nieuwe website en wil je die laten bouwen door een developer die ook het belang van goede marketing begrijpt? Laten we dan eens kennismaken. Ik brainstorm graag met jou over jouw perfecte website.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19