Nudging is een techniek uit de gedragswetenschap die ook in de marketing wordt toegepast. In dit artikel leg ik je uit hoe je met subtiele aanpassingen meer mensen overtuigt op je website.
Wat is nudging en hoe gebruik je het op je website? – Inhoudstafel
Wat is nudging?
“To nudge” betekent letterlijk: een klein duwtje geven. En dat is wat je doet: met nudging moedig je mensen aan om spontaan een bepaalde beslissing te nemen zonder dat je hen daartoe dwingt. Denk bijvoorbeeld aan de overheid die je wil motiveren om minder te vervuilen, meer te sporten of aan pensioensparen te doen. Nudging kan daarbij helpen.
Een voorbeeld van nudging
In Antwerpen vind je in heel wat bloemperken het bordje “Hondenpoep achterlaten? Da’s niks voor A.” Daarbij worden twee technieken van nudging gecombineerd: positieve bevestiging (“Jij bent zo niet.”) en sociale druk (“Antwerpenaren doen zoiets niet.”) Die subtiele boodschap heeft meer effect dan het uitschrijven van een boete. Een boete moedigt je alleen aan om niet betrapt te worden. Nudging verandert je gedrag, ongeacht of er iemand meekijkt.
Hoe werkt nudging in marketing?
Intussen beperkt nudging zich al lang niet meer alleen tot de overheidssfeer. Ook marketeers gebruiken het om je gedrag te beïnvloeden. In het bedrijfsleven kan nudging helpen om je klant een duwtje te geven in de richting van een aankoop of het aanvragen van een offerte. Let op dat je hier niet te ver in gaat. Je wil klanten motiveren, maar niet manipuleren. Bekijk het proces dus ook door de ogen van de klant en doe niets dat je zelf ook niet leuk zou vinden.
Soorten nudging en hoe je ze gebruikt
Je website is een ideale plek om nudgingtechnieken toe te passen. Ik zet je graag op weg met enkele suggesties:
1. Voorzie een standaard optie
Kiezen is vermoeiend. Als mensen de mogelijkheid hebben om niet te kiezen, benutten ze die meestal. Is er een actie die jij wil aanmoedigen? Maak die dan standaard.
Bijvoorbeeld:
- Je bent orgaandonor tenzij je je ertegen verzet.
- “Wil je je abonnement met een jaar verlengen? Dan hoef je niets te doen.”
- “Vooraf betalen” standaard aanvinken bij het afrekenen.
Opgelet! Gebruik deze techniek NIET om mensen automatisch in te schrijven op je nieuwsbrief. Wettelijk gezien mag je dat inschrijfvakje niet standaard aanvinken. De enige juiste manier om e-mailadressen te verzamelen, is door mensen zich actief te laten inschrijven. Ze moeten dus zelf het vakje aankruisen.
2.Maak het eenvoudig
De vader van nudging, Richard Thaler, zei het al: “If you want to encourage someone to do something, make it easy.” De makkelijkste manier om iemand te laten doen wat jij wil, is door de obstakels weg te nemen.
Bijvoorbeeld:
- Meer mensen gebruiken een formulier als de gekende informatie (zoals naam, mailadres of bestelreferentie) al voor hen is ingevuld.
- Hoe makkelijker het betaalproces, hoe meer mensen hun bestelling afronden.
- Meer mensen eten gezonder als er appels in plaats van koekjes op tafel staan.
3. Gebruik positieve bevestiging
We krijgen allemaal graag een complimentje. Zonder dat we het beseffen, gaan we ver voor elke vorm van positieve bevestiging. Denk maar aan de gezondheidsscore op verpakkingen in de supermarkt, de stappenteller op je telefoon of de interactieve vuilnisbakken die een applausje laten horen bij elk gebruik. Vermeld dus succesboodschappen op je website of stop een persoonlijk bedankbriefje bij elk pakketje.
Bijvoorbeeld:
- “Bedankt! Met deze aankoop steun je een lokale handelaar”.
- “Super dat je deelneemt! Nog één ding en je bent klaar.”
- “Uitstekende keuze! Deze wijn past perfect bij rood vlees.”
- “Leuk dat je verpakkingsvrij winkelt! Samen maken we het verschil.”
4. Verwijs naar wat anderen doen
In de oertijd leefden mensen in stammen. Als je wilde overleven, was de goedkeuring van de groep noodzakelijk. Dat overlevingsinstinct zit nog altijd in ons DNA. Daarom vinden we het belangrijk om te weten wat andere mensen vinden. Met nudging verwijs je naar wat anderen doen, in de hoop dat je lezer zal volgen.
Bijvoorbeeld:
- “Dit is de populairste keuze van het moment.”
- “Anderen die dit product kochten, namen ook deze opties.”
5. Wijs op de gevolgen
Vaak nemen we beslissingen zonder stil te staan bij de gevolgen. Een attent geformuleerde vraag of mededeling kan dan genoeg zijn om ons van gedachte te doen veranderen. Een klant die twijfelt, kan je over de streep trekken met een positief toekomstbeeld. En met een negatief vooruitzicht kan je iemand doen terugkomen op een beslissing.
Bijvoorbeeld:
- “Wil je een spoedlevering? Dan heb je je pakje morgen al.”
- “Ben je zeker dat je je afspraak wil afzeggen? Er gelden annuleringskosten.”
- “Ben je zeker dat je je virusscanner wil verwijderen? Dan ben je niet meer beschermd tegen hackers.”
Tip: lees ook deze artikels
- Wat je moet weten over de GDPR en je website
- Zo krijg je meer bezoekers op je website
- Conversie: zo zet je bezoekers om in klanten
Vraag me gerust om advies
Ben je klaar voor een nieuwe website die meer klanten oplevert? Vraag dan hier een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan. Ik bouw al meer dan 20 jaar websites voor ondernemers en bedrijven. Ik geef je graag advies en maak voor jou een website die perfect bij je past.