Het lag een beetje verstopt in een klein steegje: het ontbijtadresje dat ik ontdekte tijdens mijn vakantie in Madrid. En terwijl ik een hemels kaneelbroodje wegwerkte, besefte ik: restaurants kunnen ons veel leren over efficiënte klantenwerving.
Wat ontbijten in Madrid me leerde over klantenwerving – Inhoudstafel
Hoe zoek jij een restaurant op vakantie?
Stel: je bent op vakantie en je hebt honger. Dan is de kans groot dat je Google Maps opent op je telefoon. Daarop zie je meteen welke restaurants er in de buurt zijn. Waarschijnlijk bekijk je ook even hun online reviews en de website. Je hebt het misschien al tientallen keren gedaan. Maar hoe bewust ben je je van dat proces? En wat leert het je over klantenwerving voor je eigen zaak? Laten we de oefening eens samen doen.
Wat zijn afknappers?
In deze digitale tijden is het makkelijker dan ooit om overal ter wereld een restaurant te vinden. Maar soms verloopt de zoektocht minder vlot dan gedacht. Heb jij ook al meegemaakt dat je afknapte op een eetgelegenheid, nog voor je er een stap had binnengezet? Ik zeker wel. Hier zijn enkele dingen die mij al hebben doen afhaken:
1. Een foutmelding of waarschuwing
Je klikt een website open en plots verschijnt er een bericht: Cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens te stelen. Wat die melding veroorzaakt, leg ik je graag uit in een volgend artikel. Het betekent dat de connectie niet over een beveiligde lijn verloopt. Zeg nu zelf: dan klik je toch niet verder?
2. Geen menukaart
Zonder menu haken mensen af. Hoe weten ze anders of er iets op de kaart staat dat ze lusten? Bijna even erg is een verouderd menu op de website, waarbij je in de zomer nog altijd wild aanprijst, en asperges in de winter. Ook een paginalange PDF waarbij je eerst door de drankkaart moet scrollen vooraleer je aan de gerechten komt, is voor mij een afknapper.
3. Geen prijzen
Geen vermelding van tarieven op je website: in sommige gevallen is dat te verdedigen, maar ik zou het niet aanraden als je een restaurant hebt – tenzij je een doelpubliek hebt waarvoor geld absoluut geen beperking vormt. Persoonlijk weet ik graag op voorhand of een avondje uit binnen mijn budget past, en ik ben vast niet de enige.
4. Geen vertaling
Is het restaurant gevestigd in een toeristische buurt? Dan is het niet meer dan logisch dat de website ook in andere talen beschikbaar is. Of zou jij een tafel boeken in een taal die je niet beheerst? Akkoord, tegenwoordig kan je je behelpen met vertaalfuncties, maar zonder vertaling in minstens één internationale taal krijg je het gevoel dat je als buitenstaander niet echt welkom bent.
5.Obstakels bij het reserveren
Soms kan je alleen reserveren per telefoon. Maar wat als de ober enkel Italiaans spreekt en jij niet? Dat overkwam mij bij een restaurant waar ik per se naartoe wilde. Ik heb toen elke taal geprobeerd: Engels, Frans, …zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik de receptioniste van het hotel gevraagd om de reservatie voor mij te maken. Hoeveel klanten zou dat restaurant maandelijks mislopen?
Waarmee scoor je wél punten?
Tot zover mijn persoonlijke ervaringen met dingen die fout kunnen gaan op de website van een restaurant. Er zijn er ongetwijfeld meer. (Wat zijn jouw afknappers? Ik hoor ze graag!) Gelukkig kan het ook anders. Sommige sites geven je al water in de mond bij het reserveren. Ik som dus graag ook even op wat wél werkt.
Sfeervolle foto’s
Soms zie je de website van een restaurant en kan je niet wachten om er naartoe te gaan door de zinnenprikkelende foto’s van de gerechten, het uitzicht of het gezellige interieur. Maar je foto’s zijn er niet alleen om zin te doen krijgen in het bezoek. Ze zijn er ook om je gerust te stellen: als bezoeker wil je namelijk weten of het etablissement past bij de sfeer, de maaltijd en de ervaring die je voor ogen hebt.
Een bewijs van je kunnen
Ben je nogal kritisch ingesteld? Dan neem je niet alles wat een restaurant over zichzelf zegt, voor waar aan. Wat jou dan misschien over de streep trekt, is een link naar een recensie van een krant, of de vermelding van een prijs voor de beste garnaalkroketten van de streek. Het is ook altijd leuk wanneer de specialiteiten vermeld staan op de website, zodat je als bezoeker een idee krijgt van het niveau van de chef.
Persoonlijkheid
Ik houd er ook van wanneer ik op de website kan lezen waarom de uitbaters gestart zijn met hun zaak (de zogeheten “why”). Bijvoorbeeld omdat ze het gevoel wilden oproepen dat ze zelf kregen in hun kindertijd wanneer ze op bezoek gingen bij hun oma. Een website met een ziel geeft je het gevoel dat je mee deel uitmaakt van hun verhaal.
Een voorbeeld uit het leven gegrepen
Ik kreeg het idee voor dit artikel op vakantie in Madrid, meer specifiek in het gezellige Bucólico Café. Ik had het ontbijtadresje gekozen op basis van Google Maps, recensies en de website. En onder het genot van granola met fruit, zuurdesem toast met avocado, verrukkelijke cappuccino en een Zweeds kaneelbroodje, beseften we dat het ook anders had kunnen lopen. In het pand ernaast lag namelijk La Desayunería, waar je kan ontbijten in Amerikaanse stijl: met pannenkoeken, wafeltjes met hamburger (?!) en felgekleurde taarten. De hemel op aarde voor de tieners die er in de rij stonden, maar echt niets voor ons. Kortom: het is belangrijk voor elk bedrijf om bewust aan klantenwerving te doen om de juiste doelgroep aan te trekken.
Een bonustip over klantenwerving
Nog een laatste tip die ik onthoud van mijn bezoek aan Madrid: samen met de rekening kregen we ook de vraag of het gesmaakt had en of we een recensie wilden nalaten. Bij de rekening zat hiervoor een speciale QR-code. Een geniale zet: hoe vaak is het al niet gebeurd dat je ergens voortreffelijk bediend bent maar er verder niets mee doet? Met deze directe aanpak scoorde de ontbijtbar makkelijk meer reviews.
En nu jij!
Bovenstaande voorbeelden zijn geïnspireerd door restaurants, maar de inzichten kan je ook makkelijk toepassen op andere sectoren. Het enige wat je hoeft te doen, is de ervaring van je klant simuleren. Zoek jij een webbouwer die zich kan inleven in jouw sector? Stuur me gerust een bericht. Ik maak een website die je ondersteunt in elke fase van jouw klantenwerving.