Instagram voor bedrijven: Hoe promoot ik mijn bedrijf via Instagram?

Datum: 17 november 2020
9 minuten leestijd

Instagram vierde in 2020 haar 10 jarig bestaan. Het is in die jaren uit de kinderschoenen gegroeid. Het werd overgenomen door de Facebookgroep en heeft zich ontpopt van een leuke foto app voor jongeren en influencers tot een heus platform om je business te promoten. 

Vandaar dat we in deze blog uitgebreid stilstaan bij dit sociaal mediaplatform. Ik laat je zien hoe je Instagram optimaal kan benutten in jouw marketingaanpak.

Zit je nog niet op Instagram met je business en richt jij je met je doelgroep op 18 tot 50 jarigen lees dan zeker dit artikel en ontdek de voordelen van dit platform voor jouw onderneming. Heb je al wel een Instagram account ga dan na of je Instagram optimaal benut.

Maak je business profiel aan in 5 stappen

Stap 1 : zorg dat je een zakelijk profiel hebt

Op Instagram heb je 2 soorten profielen: 

  • een privéprofiel: dit gebruik je best enkel voor privédoeleinden 
  • een zakelijk profiel: dit gebruik je om je om je bedrijf te promoten.

Het verschil is dat je met een privé profiel je volgers telkens toegang moet geven om je te volgen. Met een zakelijk profiel kan iedereen je volgen zonder jouw toestemming. Daarnaast krijg je met een bedrijfsaccount ook statistieken rond je posts. Je kan zien hoeveel mensen je posts gezien, geliket en gedeeld hebben. Je bent met een business profiel beter bereikbaar voor klanten en het geeft je de mogelijkheid om te adverteren op Instagram.

De handelingen die je moet doen om een business account te maken vind je hier stap voor stap uitgelegd https://www.facebook.com/help/502981923235522#. Wij gaan verder op de inhoudelijke kant van het business profiel.

Stap 2 : Kies een gepaste naam en gebruikersnaam.

Jouw gebruikersnaam of username moet representatief zijn voor je business. Dit kan je bedrijfsnaam zijn of je bedrijfsnaam aangevuld met een beschrijving van je activiteit: bijvoorbeeld. Janssens_herenkleding. Een gebruikersnaam is uniek binnen Instagram. Er bestaat dus grote kans dat je gebruikersnaam met de naam van je business al benomen is. In dat geval is de toevoeging van je activiteit aan je gebruikersnaam zelfs noodzakelijk.

Naast je gebruikersnaam moet je ook nog je naam ingeven. Dit is geen uniek veld. Hier zet je dus best de echte naam van jouw bedrijf. Zodat je volgers je herkennen.

Stap 3: Voeg je logo of foto toe aan je profiel

Kies hiervoor je bedrijfslogo of een toepasselijke foto van jouw business.

Stap 4: Besteed voldoende aandacht aan een goede bio

In de bio kan je een beknopte omschrijving (maximum 150 tekens) van je bedrijf zetten. Schrijf hier jouw elevator pitch. Je moet namelijk op een beknopte wijze formuleren wat mensen van jouw, je producten of diensten kunnen verwachten. Focus hierbij op de voordelen voor jouw volgers. Geef dus mensen een reden om je te volgen. 

Stap 5: Vul de overige velden van je profiel in

Website: In het veld website vul je de link in naar jouw website of webshop. Het is een van de weinige plaatsen op Instagram om door te linken naar jouw site dus gebruik die mogelijkheid zeker.

Naast de url naar je website heb je nog volgende velden: e-mailadres en telefoonnummer. Hierdoor kunnen volgers snel contact met je opnemen.

Wat moet ik posten op Instagram?

Goede content is het belangrijkste. Zorg met de inhoud van je posts dat je een meerwaarde biedt voor je volgers. 

Dit doe je met goede informatie of entertainment. Leer je volgers iets bij of breng een emotie teweeg. Breng ze bijvoorbeeld aan het lachen.

Ben je een wijnhandelaar post dan niet zomaar een fles wijn. Maar post die fles wijn en geef daar passende informatie over. Vertel een verhaal rond de wijn. Waarom deze wijn?, Waar past deze wijn goed bij?, Wanneer kan je hem het best drinken?, …

Kom niet te spammy over. Zorg dat de infotainment het grootste deel van je engagement vormt. Dan kan je er om de 8 keer een commerciële boodschap tussen gooien. Hierdoor zullen je posts sneller gedeeld, geliked en becommentarieerd worden. Zo blijf je ook boeiend en zullen je volgers niet afhaken.

En natuurlijk last but not least. Instagram is vooral gebaseerd op foto’s en video’s en niet zozeer op tekst. Het is daarom belangrijk dat je er mooie foto’s, animaties of films op zet. Je kan gebruik maken van stockfoto’s maar beter is nog om je eigen foto’s te creëren. 

6 Manieren om je verhaal te brengen op Instagram

Er zijn verschillende manier om content te posten op Instagram. 

1 Instagram Verhalen of Stories

Bovenaan op je Instagram scherm vind je je Instagram posts terug. Elk verhaal van één van jouw volgers verschijnt als cirkel in het scherm bovenaan. Door op een cirkel te drukken zal de story zich afspelen. Dit kunnen één of meerdere afbeeldingen of video’s zijn. 

Als je Instagram gekoppeld is met je facebook account dan zullen je Instagram verhalen ook automatisch op Facebook verschijnen.

Kenmerken van Instagram Verhalen:

  • Foto’s of Video’s. Je kan enkel tekst toevoegen in je verhaal maar, geen tekst of hashtags onderaan
  • Duurtijd: de Instagram verhalen blijven maar 1 dag actief
  • Voordelen
    • Je kan doorlinken naar andere platforms zoals bijvoorbeeld je website. 
    • Hier kun je jouw volgers actie laten ondernemen om je site te bezoeken en je product te kopen.
    • Je kan je volgers meer betrekken. Dit doe je door een enquête te starten, door hen vragen te laten stellen, … Bijvoorbeeld: In welke kleur zou je product A kopen? Hierdoor creëer je betrokkenheid van je volgers.

2 Instagram Posts 

De Instagram posts verschijnen onder de Instagram verhalen en op je profielpagina. Terwijl je met Instagram verhalen je volgers actie kan laten ondernemen en ze slechts een kortstondig karakter hebben, blijven je je post voor altijd staan en zijn ze de ideale manier om nieuwe volgers aan te trekken door gebruik te maken van hashtags. In een volgend artikel geef ik meer info over het gebruik van hashtags op Instagram.

Je kan 10 foto’s of beelden na elkaar plaatsen in een carrousel. Dit biedt je de mogelijkheid om een verhaal op te bouwen. Je kan zo bijvoorbeeld in je eerste 3 slides van de carrousel de aandacht trekken, in de volgende 3 een interesse opwekken voor je product of dienst, in de volgende 3 het verlangen stimuleren en in de laatste slide je volgers actie laten ondernemen. Dit volgens het AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action).

Probeer een eigen stijl te creëren in je posts. Dit doe je door gebruik te maken van dezelfde lettertypes en kleuren in je foto’s. Hierdoor creëer je een eigen look and feel en word je herkenbaar. Bovendien oogt het ook mooi als men jouw feed ziet.

Kenmerken van Instagram Posts:

  • Inhoud : foto’s of video’s met daaronder de mogelijkheid om tekst en hashtags toe te voegen in de caption (omschrijving onderaan)
  • Duurtijd: Instagram posts hebben een blijvend karakter
  • Voordelen
    • Je kan door middel van hashtags nieuwe volgers aantrekken 
    • Posts blijven permanent in je profiel staan (tenzij je zelf verwijdert). 
    • Mensen die je Instagram profiel bekijken krijgen een overzicht in je identiteit aan de hand van je posts. Je creëert een eigen look and feel.

3 Instagram Story Highlights

Als je je Instagram verhaal voorgoed wil bewaren dan kan je het toevoegen aan de story highlights. Je kan ze onderverdelen in topics of categorieën. Je kan je categorieën een eigen afbeelding geven. Dit kan een Instagram icoon zijn of een eigen foto. Dit kan een foto zijn uit één van je verhalen maar je kan ook nieuwe foto’s toevoegen.

Story highlights bieden je de mogelijkheid om te linken naar je website.

Kenmerken van Instagram Story Highlights:

  • Inhoud : zie Instagram verhalen
  • Duurtijd: permanent
  • Voordelen
    • Je hebt dezelfde voordelen als bij Instagram verhalen maar je verhalen blijven nu voor altijd staan.

4 Instagram live

Met Instagram live kan je je met je volgers live communiceren. Een live uitzending kan maximaal 4 uur duren. Als iemand live is dan verschijnt er onder zijn avatar het woord ‘live’.

Als je zelf live wil gaan op Instagram dan kondig je dat best op voorhand aan. Zo kunnen je volgers het inplannen in hun agenda.

Kenmerken van Instagram Live:

  • Duurtijd: slechts 24 uur, doel 
  • Voordelen
    • ideale manier om met je publiek te communiceren. Je producten of diensten voor te stellen of een workshop te geven.

5 Instagram TV

Instagram TV is het antwoord van Instagram op YouTube. Je kan langere films opnemen via je smartphone. De film moet minimaal 15 seconden lang zijn en maximaal 10 minuten. Grote accounts kunnen video’s uploaden tot 1 uur. Hoogst waarschijnlijk zal deze maximum limiet in de toekomst verdwijnen.

Je kan je films toevoegen aan Instagram series. Dit zijn de categorieën waaronder je je films onderbrengt.

Het uploaden van je Instagram films naar Instagram TV doe je eveneens met Instagram app via je smartphone. Daarnaast bestaat er ook een aparte app voor Instagram TV zowel voor Android als Apple.

Kenmerken van Instagram TV

  • Duurtijd: Permanent karakter (tot je ze zelf verwijdert)
  • Voordelen
    • Je kan een link toevoegen in de caption

6. Instagram Reels

Reels is de nieuwste feature van Instagram. Het werd in augustus 2020 gelanceerd.  Instagram gaat hiermee de concurrentie aan met TikTok. Je kan er op een ludieke manier in 15  tot 30 seconden je boodschap brengen.

Net omdat Reels nog vrij nieuw is, zal je nog weinig concurrentie hebben waardoor je beter opvalt. Instagram zal haar nieuwe optie Reels in het begin zwaar promoten waardoor je meer kans hebt dat jouw Reels aan anderen getoond worden.

Reels zijn te herkennen aan het video symbooltje in de hoek van je post.

Kenmerken van Instagram Reels

  • Duurtijd: Permanent karakter (tot je ze zelf verwijdert)
  • Voordelen
    • Aangezien Reels vrij nieuw zijn, zal Instagram jouw Reels mee promoten bij anderen dan bijvoorbeeld je verhalen of posts.

Next steps?

Nu je Instagram profiel goed staat en je op de hoogte bent van de mogelijkheden van posten op Instagram is het belangrijk dat je ook actief bent op het platform. Zorg voor interactie. Post geregeld berichten, bouw je eigen netwerk van volgers, like, deel en reageer op post van anderen. 

Hierbij is niet jouw aantal volgers het belangrijkst. Tracht een band op te bouwen met je volgers. Zorg ervoor dat ze fans, kopers en uiteindelijk ambassadeurs van je merk worden. Heb je hierbij vragen of hulp nodig contacteer me dan via de contact pagina

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Wilt u geregeld verrast worden met een interessant artikel over websites en marketing? Laat dan hier uw naam en e-mailadres achter.

En … wees gerust ik ga u niet spammen met nutteloze informatie. U krijgt enkel nuttige info waarmee u uw website op een hoger niveau kan tillen.

Dat is beloofd!