Hoeveel kost een website?

jun 2022

Lastig. Je staat voor het raam van de juwelier en je ziet een mooie ring. Maar je hebt geen idee wat de prijs is. Dat gevoel heb je vast ook wanneer je op zoek gaat naar iemand om je website te bouwen. Waarom is het zo moeilijk om prijzen te vinden? En wat zijn de gangbare tarieven? In dit artikel leg ik alle kaarten op tafel.

Waarom je zo weinig prijzen ziet

Weinig webbouwers communiceren transparant over het prijskaartje van een nieuwe website. En als ze het toch doen, zijn de onderlinge prijsverschillen enorm. Hoe komt dat? Eigenlijk is het heel simpel: de prijs voor ‘een website’ vragen, is hetzelfde als vragen hoeveel ‘een auto’ kost. Een goedkope website (of auto) is niet per se slechter, maar zal bepaalde extra’s of functionaliteiten niet hebben. Kortom: je moet weten wat je zoekt. En om die keuze voor jou makkelijker te maken, zet ik de verschillende factoren voor je op een rijtje.

 

Checklist: deze 7 factoren bepalen de prijs van een website

Prijzen voor websites naast elkaar leggen voelt soms als appelen met peren vergelijken.
Met deze checklist breng je snel in kaart wat je al dan niet nodig hebt.

1. Hulp bij je positionering

De meeste webbouwers rekenen erop dat jij al weet wat je wil: de structuur, het aantal pagina’s, de marketingboodschap. En dat is logisch: het succes van je website valt of staat met je strategie. Maar als ondernemer schud je die niet zomaar even uit je mouw. Daarom zit in mijn websitepakketten een strategiemeeting inbegrepen: een brainstorm waarbij we eerst jouw visie uitwerken voor we beginnen met bouwen. De meeste andere webbouwers slaan deze stap over.

2. Teksten door een copywriter

Bij de meeste leveranciers krijg je een lege website aangeleverd. Met andere woorden: voor de teksten moet jij dan zelf nog zorgen. Dat klinkt als een ideale manier om te besparen op je budget, maar in de praktijk rijden klanten zich daar vaak hopeloos op vast. Daarom lever ik liever een afgewerkt product af, met professionele teksten geschreven door een copywriter. Dan ben je ook meteen zeker dat de SEO in orde is en dat de boodschap ook klanten overtuigt. Vraag dus altijd aan je webbouwer hoe het zit met het aanleveren van de teksten.

3. Stockfoto’s of eigen beelden

Qua beeldmateriaal heb je drie opties: je gebruikt gratis stockfoto’s (onder de licentie creative commons), betalende stockfoto’s (zoals Shutterstock) of eigen foto’s. Stockfoto’s zijn de goedkoopste optie, maar zijn onpersoonlijk. Je loopt bovendien het risico dat je concurrent exact dezelfde afbeelding gebruikt. Ik raad mijn klanten daarom altijd aan om te investeren in een fotoshoot. Voor een relatief klein bedrag til je je website automatisch naar een flink hoger niveau en geef je je branding een boost. Uiteraard is dit geen verplichting: ik werk met de foto’s die jij verkiest.

4. Het aantal pagina’s

Een startende ondernemer heeft soms al genoeg aan één webpagina. Met een zogeheten onepager heb je al een minimumaanwezigheid op het internet, die je dan later nog kunt uitbreiden eens je wat meer budget hebt. Meer ervaren ondernemers en kmo’s hebben meestal tussen de 5 en de 7 webpagina’s nodig. Bij grotere organisaties loopt dat aantal hoger op. Het spreekt voor zich dat het aantal pagina’s een rechtstreekse invloed heeft op de prijs van je website.

5. Speciale functionaliteiten

Speciale functionaliteiten moeten voor jou geprogrammeerd worden. Daar komen extra werkuren bij kijken. Denk maar aan het integreren van een webshop, een betaalsysteem, een afsprakenmodule, een zoekmachine, een connectie met je backofficesysteem, een bijzondere lay-out of een website in meerdere talen. Maak dus op voorhand een lijstje van je wensen en spreek dit goed door met je webbouwer. Zo ben je zeker dat de offerte alles omvat en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.

6. Technisch onderhoud achteraf

Ook qua onderhoud gaat de vergelijking met een auto op: een nieuwe website werkt prima, maar als je hem niet onderhoudt begint hij na een paar jaar te rammelen. Er zijn een aantal technische onderhoudsbeurten die elke website nodig heeft, zoals het regelmatig hernieuwen van het ssl-veiligheidscertificaat en het updaten van plug-ins (in het geval van WordPress). Daarnaast moet er ook jaarlijks betaald worden voor de domeinnaam (je ‘adres’ op het internet) en de hosting (het gebruik van een server om je website online te houden). Of die zaken al dan niet inbegrepen zijn in je offerte, hebben een invloed op de prijs.

 7. Zelf updaten of laten doen

Vroeger werden websites enkel geschreven in code, en was het als klant onmogelijk om zelf aanpassingen te doen. Tegenwoordig hebben de meeste websites een CMS (content management system) waarmee jij zelf aan de slag kunt. Maar ook die systemen moet je even onder de knie krijgen en kunnen intimiderend overkomen. Bespreek dus op voorhand wat jouw wensen zijn: wil je de website zelf kunnen updaten of heb je liever dat je webbouwer dat voor jou doet? Beide zijn mogelijk, maar hebben dus opnieuw een invloed op de prijs.

Dit zijn mijn pakketprijzen

Intussen begrijp je dat ‘de prijs voor een website’ geen evidente vraag is. Maar toch geef ik je graag een idee, een richtprijs. Daarom heb ik basispakketten opgesteld. Die helpen je om een keuze te maken in alle transparantie. Tegelijk geven ze je toch nog de vrijheid om bepaalde zaken weg te laten of toe te voegen. Wil je bijvoorbeeld zelf je teksten schrijven of de foto’s voor jouw rekening nemen? Dan trekken we dat af van de voorgestelde prijs.

Starter

1 pagina

€ 1000

Voor wie?

Ideaal voor horeca en startende ondernemers. De site kan snel opgezet worden, is later nog steeds uitbreidbaar. De site is makkelijk zelf aan te passen.

Hoe is de prijs samengesteld?

  • Strategische meeting 120 euro
  • Ontwikkeling Site : 500 euro
  • Tekst: 150 euro
  • Fotografie: 230 euro

Pro

5-7 pagina’s

€ 3000

Voor wie?

Een professionele website op maat van kmo’s.

Hoe is de prijs samengesteld?

  • Strategische meeting 120 euro
  • Ontwikkeling Site : 1500 euro
  • Tekst: 1000 euro
  • Fotografie: 380 euro

Expert

7 pagina’s of meer

€ 4000 – …

Voor wie?

Een professionele website op maat met wat extra’s, zoals taalwissel, een productcatalogus, of een koppeling met backend systeem, …

Hoe is de prijs samengesteld?

Zie  de “Pro” optie + extra pagina’s, taalwissels en koppeling met externe systemen. 

 

Wat krijg je?

  • Een responsieve website die zich aanpast aan pc, laptop, tablet of smartphone.
  • Een beveiligde website met ssl-certificaat.
  • Overtuigende teksten die zorgen dat je site gevonden wordt in Google (SEO) en je bezoekers aanzetten tot actie zodat ze klanten worden.
  • Unieke foto’s – geen stockfoto’s.
  • Een design aangepast aan je huisstijl.
  • Google Maps op de contactpagina van je site.
  • Een Google Analytics-account gekoppeld aan je website.
  • Integratie van sociale media met links naar je Instagram, LinkedIn, Facebook.
  • Integratie met je mailinglijst zodat bezoekers zich kunnen inschrijven op je nieuwsbrief.
  • Een xml-sitemap om beter gevonden te worden in Google.
  • De mogelijkheid om de website zelf aan te passen.
  • Een site die de verplichte vermeldingen bevat en in orde is met de gdpr.

Jaarlijke kost

Naast de ontwikkeling van je website is er nog een jaarlijkse kost voor de hosting, domeinregistratie en het onderhouden van het ssl-certificaat: 200 euro per jaar.

Personaliseren kan altijd

Ik vind het moeilijk om prijzen op een website te plakken, omdat ik geen bandwerk wil afleveren. Websiteontwikkeling is maatwerk, afgestemd op jouw onderneming en huisstijl. Laat mijn pakketten je er dus zeker niet van weerhouden om nog specifieke vragen te stellen. Je krijgt sowieso voor de start altijd een offerte op voorhand zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Benieuwd hoeveel jouw nieuwe website kost? Neem dan vandaag nog contact op voor een verkennend gesprek.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19