Hoe bepaal ik mijn doelgroep? Meer succes met je website of sociale media.

Datum: 09 februari 2021
5 minuten leestijd

Waarom trek ik geen bezoekers met mijn website, met mijn blog of op sociale media, …? De oorzaak van deze vraag ligt vaak bij het ontbreken van een vooraf gedefinieerde doelgroep. Als mensen niet weten waar je voor staat dan hebben ze ook geen reden om je te volgen op sociale media of om verdere stappen te ondernemen na het bezoeken van je website.

Voor je met een website start is het cruciaal om eerst na te denken over je doelgroep? Voor wie is de website bedoeld? Hoe ga je communiceren met je doelgroep? Spreek je in de ik- of u-vorm? Wat wordt de inhoud van je website? Wat voor soort foto’s ga je gebruiken? Ook de vorm, kleur en lettertypes worden bepaald in functie van je doelgroep.

Wat is je doelgroep?

Om je product of dienst in de markt te zetten is het belangrijk dat je de markt gaat opsplitsen in segmenten. Je gaat je concentreren op dat deel van de markt dat jij wil aanspreken.

De eerste stap bij het bepalen van je doelgroep is kijken naar de markt waarin je je producten of diensten aanbiedt: is dat een B2B (Business-to-Business) of een B2C (Business-to-Consumer) markt.

Business-to-Business (B2B) markt

Met B2B marketing benader je de zakelijke markt. Je komt net zoals met B2C uiteindelijk ook met mensen in contact. Het enige verschil is dat zij in tegenstelling tot in de B2C markt minder gevoelsmatig zullen beslissen. Een aankoop in de B2B markt wordt meer als een investering aanzien. De bedragen zijn hoger en de investering moet iets opbrengen. Vandaar zal het eerder over rationele aankoopbeslissingen gaan.

Jouw contactpersoon is bovendien niet altijd de uiteindelijke beslissingnemer, gebruiker of betaler. Je zal niet enkel jouw contactpersoon moeten overtuigen maar hem ook argumenten moeten geven zodat hij ook zijn collega’s of leidinggevenden kan overtuigen. Tijdsbesparing, meer omzet, wegnemen van stress, structuur in de processen, …. Tracht te zoeken naar de behoeften van je klant en speel daarop in met overtuigende argumenten.

Belangrijk hierbij is dat je ook vertrouwen uitstraalt. Je moet betrouwbaar, professioneel, kennis- en oplossingsgericht overkomen. Zorg ervoor dat je een business partner wordt waarmee je klant met een gerust hart een lange termijn relatie kan aangaan.

De sociale media kanalen in de B2B markt zijn vooral LinkedIn, Twitter, YouTube.

Business-to-Consumer (B2C)

In B2C marketing verkoop je je producten of diensten aan consumenten. Zij zijn de uiteindelijke beslissers. Consumenten zijn vaak op zoek naar producten of diensten die hun onmiddellijke behoeftes invullen. Het aankoopproces is daarom ook korter. Hierbij wordt ook meer ingespeeld op emoties.

De sociale media kanalen voor de B2C markt zijn eerder Facebook, Instagram, YouTube en Pinterest.

Hoe definieer je je doelgroep?

Je kan je doelgroep bepalen op basis van geografische, demografische, psychologische of gedrags kenmerken.

B2B B2C
Geografisch
Land, regio, stad, … Land, regio, stad, …
Demografisch
Type bedrijf, branche, bedrijfsgrootte, omzet, budget, … Leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, …
Psychologisch
Waarden, visie, imago, … Interesses, waarden, lifestyle, persoonlijkheid, …
Gedrag
Beslissingsproces, investeringspatroon, … Aankoop gewoontes, status, klantentrouw, …

Voor het bepalen van je doelgroep kan je je zowel baseren op je huidige klanten als toekomstige klanten. Welke klanten heb je in je klantenbestand? Wie zijn je online klanten wie zijn je offline klanten? Welke klanten wil je aantrekken?

Het creëren van persona’s

Om je doelgroep nog specifieker te maken kan je met persona’s aan de slag. Zo krijgt jouw doelgroep een gezicht. Een leuke tool om dit te maken vind je op hubspot. Met deze tool kies je een naam voor je persona, een avatar, de leeftijd, het opleidingsniveau, … Op het einde van de rit krijg je een overzicht van jouw persona. Deze persona maakt het makkelijker om te communiceren omdat je een concrete persoon voor je hebt.

Wat is jouw Unique Selling Proposition (USP)?

Bij het bepalen van je doelgroep loont het zeker ook de moeite om te kijken naar je concurrenten. Wie zijn je concurrenten? Welke klanten spreken zij aan en op welke manier? En hoe ga je je onderscheiden van je concurrenten? Zo creëer je een unique selling proposition. Dit is iets unieks voor jouw product dat niet makkelijk door de concurrent kan overgenomen worden. Zaken zoals prijs en kwaliteit zijn moeilijke USP’s omdat ze makkelijk over te nemen zijn door je concurrenten.

Tip: Plaats je USP op De homepage van je website.

Bij de aanmaak van je website of het uitrollen van je sociale media strategie is het dus belangrijk dat je voorgaande oefening hebt gemaakt en weet wie je doelgroep is. Je kan nu je communicatie hier op afstemmen. Jouw doelgroep zal je aanzien als expert omdat je je specifiek tot hen richt. Je doelgroep zal zich beter aangesproken voelen wat uiteindelijk zal leiden tot meer leads en een hoger rendement.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Wilt u geregeld verrast worden met een interessant artikel over websites en marketing? Laat dan hier uw naam en e-mailadres achter.

En … wees gerust ik ga u niet spammen met nutteloze informatie. U krijgt enkel nuttige info waarmee u uw website op een hoger niveau kan tillen.

Dat is beloofd!