Het boek This Is Marketing, toegepast op je website

mei 2024

In zijn bestseller This is Marketing legt expert Seth Godin uit hoe je als bedrijf succesvol aan marketing doet in een veranderende maatschappij. Ik haalde uit het boek enkele inzichten om toe te passen op jouw website.

Waarover gaat This Is Marketing?

Toen ik 30 jaar geleden met trots mijn diploma marketing mocht afhalen, had ik kennis van de 5 p’s: prijs, product, plaats, … en een deel dat ik al vergeten ben! Ondertussen is er veel veranderd. Het internet kwam piepen. Woorden als ‘digitale snelweg’ werden plots hip. Niemand had toen kunnen voorspellen wat er nog zou volgen: sociale media, AI, webshops en streaming. En toch passen veel marketingafdelingen nog dezelfde technieken toe als jaren geleden. Maar die werken niet meer. Daarover gaat het boek This Is Marketing van Seth Godin.

De oude marketing is dood

Het grootste inzicht van This Is Marketing is: marketing gaat niet over jou. In plaats van te roepen hoe goed je bent, moet je het vertrouwen winnen van je klant. Oude marketing is als een megafoon waarmee roept: “Kijk naar mij!” Dat werkte vroeger, maar nu niet meer. Vergeet verleiden of afdwingen. De focus moet liggen op helpen, informeren, begrijpen en waarde bieden. Ik geef je enkele pareltjes uit het boek die je kunnen helpen om die omslag te maken.

Inzichten uit This Is Marketing

  1. De zonnebloem
    Het is makkelijk om verblind te geraken door groei: iedereen wil de grootste zonnebloem zijn. Maar een grote zonnebloem heeft diepe wortels nodig. Oude marketing is gedreven door meer volgers, meer winst, meer klanten. Nieuwe marketing gaat over het bouwen en bewaken van een sterke fundering.
  2. Het slot en de sleutel
    Marketing is niet: ‘een markt zoeken voor je product’. Want dat is als eerst een sleutel maken en dan pas een slot zoeken dat erop past. Je kan beter beginnen met een specifiek slot in gedachten. Met andere woorden: ken je klanten. Dan hoef je niet te leuren met iets waar niemand op zit te wachten.
  3. Het verhaal van de boormachine
    Iemand die een boormachine koopt, wil geen boormachine. Wel een gat in de muur, een schilderij dat ophangt en de woonkamer die eindelijk af is. Je koopt het zalige gevoel van een afgewerkte klus. Marketing is begrijpen waarom iemand iets koopt, en de boodschap daarop afstemmen.
  4. Je kan geen aandacht meer kopen
    Ooit was marketing niet meer dan advertentieruimte kopen en die vullen met teksten over jezelf. Vandaag kan je de aandacht van je publiek niet meer opeisen. Reclameblokken worden overgeslagen, banners worden geblokkeerd en spam gerapporteerd. De macht ligt bij de consument.
  5. Je hebt toestemming nodig
    Je kan er niet omheen: je hebt toestemming nodig om te communiceren met je potentiële klanten. Doe je dat niet? Dan keren ze zich van je af. Je kan mensen dwingen om hun mailadres af te geven, maar de kans is klein dat ze dan je mails gaan lezen. Je kan een paard naar het water leiden, maar het niet doen drinken. 

    In zijn boek zegt Seth Godin:
    “Treating people with respect is
    the best way to get their attention.”

  6. Het paarse zwembad
    Marketing is niet ‘zo veel mogelijk mensen proberen te bereiken’. Dat heeft evenveel effect als een lepel paarse kleurstof in de oceaan gooien: geen. Maar diezelfde kleurstof kan wél een zwembad paars kleuren. Kortom: denk goed na over de grootte van je doelgroep. Hoe kleiner en specifieker, hoe meer effect.

Hoe pas je dit nu toe?

Theorie is prima, maar wat doe je er nu mee in de praktijk? Ik help je om de vertaalslag te maken naar je website.

  • Ken je doelgroep
    Leg je oor regelmatig te luisteren bij je klanten. Neem elke klacht serieus en luister ook naar voorstellen en verzoeken. Stem je aanbod af op je klanten. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe groter de kans op een aankoop of aanbeveling.
  • Versterk de wortels van je zonnebloem
    Geef niet al je marketingbudget uit aan advertenties. Besteed ook wat tijd aan het verbeteren van de fundering: een gebruiksvriendelijke website, een relevant aanbod en een uitstekende dienst na verkoop.
  • Gebruik storytelling
    Pas je boodschap aan van “Kijk naar mij” naar “Hiermee kan ik je helpen.”
    Kijk eens naar de teksten op je website. Begrijp je waarom klanten bij je kopen? Blijkt dat ook uit je teksten? Schakel indien nodig hulp in van een copywriter.
  • Vraag toestemming
    Steel geen data. Koop geen e-mailadressen en gebruik geen apps die mensen spammen met berichten. Schrijf lezers niet ongevraagd in op je nieuwsbrief. Een interactie die niet vrijwillig is, zal zelden iets opbrengen.
  • Maak het de moeite waard
    Hoe kom je dan aan nieuwsbriefinschrijvingen? Door waarde te bieden. Maak een belofte: “Ik bezorg je elke maand een nieuw recept” of “Ontvang als eerste toegang tot de nieuwe collectie, nog voor ze in de rekken ligt”. Dan schrijven mensen zich vrijwillig in. 

      Een tip: hoe weet je of je nieuwsbrief waarde brengt? Als mensen zouden klagen als je hem een keertje niet stuurt!

    • Geef waarde weg
      Wanneer ik voorstel om een blog of download op de website te zetten, zeggen bedrijfsleiders wel eens: “Ik ga mijn kennis toch niet gratis weggeven?” Maar dat is het net: klanten ontdekken je door je kennis en betalen je voor de uitvoering. En niemand doet de uitvoering exact zoals jij. Deel dus gerust wat je weet. 

      Samengevat

      Oude marketing versus nieuwe marketing

      Zoek je een webbouwer die je marketing begrijpt?

      Wanneer je een website laat bouwen, wil je ondersteund worden door iemand die verder kijkt dan de code. Daarom ondersteun ik mijn klanten ook bij hun marketingstrategie. Ben jij nog op zoek naar een webbouwer voor je nieuwe website? Contacteer me dan gerust voor een kennismakingsgesprek.

      Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

      Johnny Berghmans iThink webdesign

      Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

      Druk op één van de knoppen onderaan.

      info@ithink.be
      +32 495 21 20 19