Heb ik nog wel een website nodig? Of heb ik genoeg aan sociale media?

apr 2025

Heb ik nog wel een website nodig? Zou ik niet eerder inzetten op TikTok of YouTube? Als ondernemer vragen we ons constant af of we de trein van vernieuwing niet gemist hebben. Dit artikel schept duidelijkheid over wat je bedrijf écht nodig heeft in 2025.

Heb ik nog wel een website nodig?

Deze vraag duikt regelmatig op bij netwerkevenementen. Om hierop een goed antwoord te geven, moeten we eerst begrijpen waarvoor een website dient. Een website is de plek waar klanten je gaan zoeken als ze contact willen opnemen of je aanbod willen bekijken. Grofweg is de website dus de opvolger van je vermelding in de Gouden Gids. Het is je online visitekaartje.

7 redenen waarom sociale media niet genoeg zijn

Maar wat is dan het verschil met je Facebookpagina of je Instagram-account? Die bevatten toch ook je contactgegevens, informatie over je aanbod en soms zelfs een koopknop? Heeft een website dan nog zin? Absoluut. Hier zijn 7 redenen waarom je naast sociale media nog altijd een eigen website nodig hebt.

1. Je website is van jou

Je website is jouw eigendom. Je bepaalt zelf wat erop staat. Bij sociale media is dat niet zo. Een profiel op sociale media kan zomaar van de ene op de andere dag op non-actief gezet worden. En dat gebeurt vaker dan je denkt. Plaats je per ongeluk een bericht dat tegen de richtlijnen ingaat (of waarvan men dénkt dat het tegen de richtlijnen ingaat)? Dan kan je account geblokkeerd worden.

Voorbeelden van meldingen van accounts op sociale media die geblokkeerd werden

2 Een website blijft renderen

Een tweede verschil is dat berichten op Facebook, Instagram, TikTok of LinkedIn vluchtig zijn. Ze krijgen de meeste aandacht in de eerste uren na publicatie. Daarna zakt het bereik snel weg en moet je weer nieuwe berichten maken. Dat is anders dan een goed geschreven blogpost of een webpagina. Een tekst op je website kan eindeloos naar boven komen in de zoekresultaten van Google. Het artikel af en toe updaten is genoeg om het weer een boost te geven.

Websitemarketing is minder vermoeiend:
elk stuk tekst dat je schrijft, blijft renderen.

3 Een website is minder onderhevig aan trends

Sociale media zijn extreem trendgevoelig. Het ene moment draait alles om stories, dan weer om reels of threads. Je kunt uren investeren in een nieuwe feature, om vervolgens te ontdekken dat die weer verdwijnt. Sociale media bepalen de spelregels van hun platform, niet jij. En die regels veranderen voortdurend. Drukbezette ondernemers hebben meestal geen tijd om die evoluties te blijven volgen.

Sociale media bepalen de spelregels
van hun platform, niet jij.

 4  Je website heeft geen last van politiek

Platformen kunnen door politieke inmenging ineens uit de gratie van het grote publiek vallen. Denk maar aan Twitter na de overname van Elon Musk. Of de verschuiving van sommige gebruikers van WhatsApp naar Signal. TikTok stond zelfs op het punt verbannen te worden in de Verenigde Staten. En zelfs zonder politieke redenen kunnen kanalen aan populariteit verliezen. Kijk maar naar Clubhouse.

5 Klanten verwachten een website

Net omdat sociale media steeds minder beschouwd worden als stabiele en betrouwbare platformen, is een website onmisbaar. Zonder website loop je het risico dat mensen denken dat je bedrijf niet (meer) bestaat. Bovendien: zelfs als je een uitgebreide TikTok-account hebt, zal een klant die dat platform niet gebruikt, zoeken naar je website. Een website is vindbaar voor iedereen met een internetconnectie.

6 Op een website bepaal jij de functionaliteiten

Een website bouw je zelf. Of je laat hem bouwen. Daardoor kun je functies toevoegen die op sociale media ontbreken, zoals een webshop, blog, offerteaanvragen, een zoekmachine en inschrijfformulieren voor nieuwsbrieven of webinars. Je website is een veelzijdiger marketingkanaal dat je kunt afstemmen op jouw sector en bedrijf.

7 Je website heeft een navigatiemenu

Een website is specifiek ontworpen om bezoekers naar een aankoop te begeleiden. Hierdoor vinden klanten makkelijk de juiste informatie op het juiste moment. Dat is anders dan sociale media: die werken met een tijdlijn. De informatie is niet per se logisch gestructureerd. Sociale media zijn dan ook bedoeld om aandacht te trekken en vast te houden, niet om goed doorzoekbaar te zijn.

Illustratie van een website en sociale media met de vermelding Je hebt ze allebei nodig

Nuance: je hebt ze allebei nodig

Na het lezen van al die argumenten denk je misschien dat ik tegen sociale media ben. Dat is niet het geval. Ze verdienen zeker een plaats in je marketingmix. Sociale media helpen je om een vertrouwensband op te bouwen, de interactie aan te gaan met je doelgroep, samen te werken met influencers en aan marktonderzoek te doen via polls. Maar het is een én-én-verhaal.

En wat met AI?

We kunnen ook niet voorbijgaan aan de opkomst van AI. Klanten gebruiken steeds vaker ChatGPT om te zoeken, soms in de plaats van Google. Ze vinden er hun antwoord vaak al in die tool zelf, zonder door te klikken naar een website. Is een website dan nog wel belangrijk? Zeker. AI-tools halen zelf hun informatie nog altijd van websites. En daarbij vermelden ze steeds vaker hun bronnen, net zoals Google.

Conclusie: je website blijft je uitvalsbasis

Dus, wat antwoord ik op de vraag: “Heb ik nog wel een website nodig?” Absoluut. Meer dan ooit is je website een constante in een snel veranderende wereld. Nieuwe platformen en technieken komen en gaan, maar er is geen indicatie dat websites zullen verdwijnen. Wel is het belangrijk om je website flexibel en up-to-date te houden, zodat je vlot meebeweegt met de verwachtingen van je klant.  

Hulp nodig bij je website?

Met iThink bouw ik al meer dan 20 jaar WordPress-websites voor ondernemers en organisaties. Ben jij op zoek naar een betrouwbare sparringpartner voor je marketing en ontwikkelaar voor je website? Iemand die verder denkt dan de code alleen? Vraag gerust om referenties of neem contact op voor een verkennend gesprek.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19