Wat is de beste reclame? Allemaal in koor : ‘mond aan mond reclame’.
Als je op zoek gaat naar een goede keukenbouwer, garagist, restaurant, … dan laat je je graag adviseren door anderen. Als je op het internet op zoek gaat is de kans zeer groot dat je dat doet via Google Mijn Bedrijf.
Het restaurant met de hoogste score of beste beoordelingen zal waarschijnlijk uiteindelijk jouw keuze bepalen. Maar toch als het restaurant je beviel, laat je niet altijd een beoordeling achter.
Twee gegevens die we hier nader bekijken:
- de keuze op het internet van een bedrijf waarnaar je op zoek bent
- het achterlaten van een review achteraf
Google my business: gratis mond aan mond reclame voor jouw bedrijf – Inhoudstafel
Waarom is het belangrijk om je ‘Google Mijn Bedrijf’ profiel volledig in te vullen?
Google biedt met ‘Google mijn bedrijf’ (GMB) gratis de mogelijkheid om je bedrijfsprofiel in te vullen. Dit is misschien niet echt nieuws maar, toch ik zie ik nog veel bedrijven die dit niet optimaal benutten.
Als je weet dat 90% van jouw online bezoekers via Google komt. Dan is het zeker belangrijk om hoog te scoren. Bovendien verschijnen de gratis Google Maps resultaten helemaal bovenaan in de lijst met zoekresultaten, net onder de betalende advertenties.
Zie het voorbeeld hieronder. Ik zoek op kapper in Antwerpen. Ik krijg eerst een advertentie, dan de google maps resultaten die beïnvloed worden door GMB en dan pas de echte zoekresultaten.
In de google maps resultaten worden er ook standaard steeds 3 resultaten getoond. Het is pas door op ‘meer plaatsen’ te klikken dat de overige resultaten getoond worden.
Welke bedrijven in deze top 3 terecht komen heeft onder meer te maken met hoe volledig hun bedrijfsprofiel is ingevuld en hoe regelmatig ze hun bedrijfsprofiel updaten door het toevoegen van nieuwe posts, foto’s, films, ….
Hoe kan ik mijn gegevens updaten in ‘Google Mijn Bedrijf’?
Vanaf je pc of laptop vind je GMB met deze url https://www.google.com/intl/nl_be/business/.
Voor je smartphone of tablet kan je ook de app downloaden. Zowel voor Android als iPhone.
Het eerste wat je moet doen is je bedrijf claimen. Je geeft aan dat jij de eigenaar bent van het bedrijf. Vervolgens vul je je profiel zo volledig mogelijk in.
Een GMB profiel bestaat uit volgende gegevens:
- Naam van jouw bedrijf
- Bedrijfsactiviteit
- Adresgegevens
- Openingsuren
- Telefoonnummers
- Producten en diensten
- Foto’s en films
- Geplande evenementen
- …
Je hebt dus een ruime mogelijkheid om je klanten te informeren. Bovendien kan je ook via de GMB app jouw klanten berichten laten sturen. Je krijgt hiervan meteen een melding op je smartphone.
Hoe meer reviews ontvangen?
Nadat je je profiel hebt ingevuld is het ook belangrijk om er voor te zorgen dat je goede reviews krijgt in GMB.
Iedereen met een Google e-mailadres kan een review schrijven. Je kan je klanten aansporen om een recensie te schrijven. Hoe makkelijker je ze het maakt hoe groter de kans dat ze dat doen.
Je klikt in GMB op de link ‘Reviewformulier delen.
Je krijgt dan een url die je kan kopiëren of delen via Facebook, WhatsApp, Twitter of e-mail.
Maak bijvoorbeeld een standaard e-mail met de vraag om jouw bedrijf te beoordelen en deze link. Je stuurt deze mail naar elke klant na een geslaagde oplevering van je dienst of verkoop van je product.
Of maak met deze link een QR code aan. Op deze manier kunnen klanten makkelijk met hun smartphone de code inscannen en gaan ze automatisch naar het reviewformulier waar ze hun beoordeling kunnen achterlaten.
Deze QR code kan je bijvoorbeeld:
- op een zichtbare plaats hangen in je bedrijfslocatie of wachtzaal
- printen op de bestelbon of eindafrekening
Hoe omgaan met reviews?
Reageer steeds op beoordelingen. Als je reageert kom je niet alleen betrouwbaarder over maar je laat ook je appreciatie zien bij jouw klanten en toekomstige nieuwe klanten.
Negatieve beoordelingen zijn niet fijn maar, indien ze terecht zijn kan je er ook uit leren. Op negatieve reviews moet je ook reageren. Geef aan dat je ze vervelend vindt en probeer een oplossing te zoeken samen met de klant.
Indien commentaren aanstootgevende content bevatten kan je dit bij Google melden.
Onterechte reviews kan je niet zomaar laten verwijderen. Dus best dat je daar zo goed mogelijk op reageert. En dat je ervoor zorgt dat het aantal positieve beoordelingen de overhand heeft.
Andere online media om reviews te ontvangen
Naast GMB zijn er nog andere manieren om reacties te verzamelen. Het loont om ook bij deze diensten je bedrijfsprofiel aan te maken. Dit zorgt nl. voor extra links naar jouw website wat dan weer goed is voor je vindbaarheid in Google.
Zo heb je onder meer:
- Yelp
- Bing Places – maar dit is voorlopig nog niet beschikbaar in België
- Apple Maps Connect – hiervoor moet je wel een fysieke bedrijfslocatie hebben met je logo op je gevel
- Facebook Recencies – op je Facebook bedrijfspagina vind je de mogelijkheid om Facebook recencies te delen
Vond je dit artikel interessant dan mag je zeker een positieve review achterlaten voor iThink.
Dat doe je door:
- op deze link te klikken https://g.page/Ithink-webdesign/review?gm
- of deze qr code in te scannen
Alvast bedankt!
Wens je meer info of hulp met de inrichting van jouw GMB pagina aarzel dan zeker niet me te contacteren.
Werk naast je lokale SEO ook aan je algemen vindbaarheid door Search engines.