Mag je zomaar foto’s van het internet gebruiken? Wat is het risico? En hoe kom je op een juridisch correcte manier aan foto’s voor je website? In dit artikel leg ik het je uit.
Foto’s voor je website: wat mag en wat niet? – Inhoudstafel
Je mag geen foto’s van het internet plukken
Er zijn heel wat ondernemers die met een simpele rechtermuisklik foto’s van het internet of Facebook downloaden om te gebruiken op hun website. Tenminste, tot ze plots een boete in de bus krijgen. Gebruiksrechten zijn namelijk big business. Auteursrechtenbedrijven als Visual Rights Group (het vroegere Permission Machine) gebruiken speciale zoekmachines om te weten te komen waar foto’s allemaal opduiken. Kun je geen licentie voorleggen? Dan krijg je een boete.
Welke beelden mag je dan wel gebruiken?
Op foto’s rusten auteursrechten. Je mag ze dus alleen gebruiken als de maker zelf heeft aangegeven dat het beeldmateriaal bewerkt of gedeeld mag worden. Dat openbaar gemaakt werk valt onder de noemer “creative commons”. Het zijn dus afbeeldingen die je mag gebruiken zonder toestemming te vragen aan de eigenaar.
Hoe weet je of een afbeelding rechtenvrij is?
Er zijn speciale websites waar je rechtenvrije afbeeldingen kan downloaden voor eigen gebruik. Soms zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. Het kan zijn dat een foto gebruikt mag worden voor een informatief artikel (editorial use) maar niet voor het promoten van een bedrijf (commercial use). Andere foto’s mag je dan weer onbeperkt en gratis gebruiken op voorwaarde dat je de naam van de maker erbij zet. Lees dus altijd de voorwaarden die erbij vermeld staan.
4 gratis bronnen van rechtenvrije foto’s voor je website
1. Unsplash
Op Unsplash.com vind je prachtige rechtenvrije foto’s in hoge resolutie die beschikbaar zijn gesteld door fotografen onder de Creative Commons Zero-licentie (CC0). Dat laatste betekent dat je de foto’s mag gebruiken voor elke toepassing zonder dat je de maker hoeft te vermelden.
2. Pixabay
Pixabay heeft als voordeel dat er behalve rechtenvrije foto’s voor je website ook illustraties, vectoren, video’s en geluiden te vinden zijn. Kies wel de juiste resultaten: soms maken andere bedrijven op de website van Pixabay reclame voor hun betalend aanbod. Kom je uit op een andere website waar een prijs wordt vermeld? Dan is het geen foto van Pixabay maar een gesponsorde promotie. Ga in dat geval gewoon terug en kies iets anders.
3. Pexels
Pexels biedt ook rechtenvrije afbeeldingen en video’s aan en is heel transparant over de rechten: je mag alles vrij gebruiken zonder vermelding van de maker. Qua gebruiksgemak is er weinig verschil met Unsplash.
4. Picjumbo
Picjumbo zag het levenslicht toen een jonge Tsjechische fotograaf gefrustreerd geraakte omdat hij zijn foto’s niet verkocht kreeg. Hij besloot dan maar een website te maken waar mensen zijn creaties gratis mochten downloaden. Het unieke aan deze beeldenbank is dat bijna alle foto’s nog altijd door Viktor en zijn community gemaakt worden en dus origineler zijn dan die van de grotere, meer bekende beeldenbanken. Elke foto maakt deel uit van een collectie (fotoshoot). Een losse foto downloaden is gratis, maar de volledige collectie opvragen is voorbehouden aan betalende leden.
Betalende alternatieven
En dan zijn er ook nog de betalende beeldenbanken, zoals Shutterstock, Getty Images en iStock. Dat zijn professionele agentschappen die licenties verkopen voor het gebruik van beeldmateriaal. Zij bieden hun foto’s dus niet aan als Creative Commons, want de auteursrechten blijven bij hen. Je koopt alleen de toestemming om het beeldmateriaal voor een bepaalde tijd te gebruiken voor een specifieke toepassing. Lees dus heel goed de voorwaarden van je licentieovereenkomst.
Nog beter? Eigen foto’s laten maken
Met een beeldenbank bestaat de kans dat iemand anders exact dezelfde foto gebruikt op zijn of haar website. De enige manier om dat te vermijden is door eigen fotomateriaal te laten maken. Boek een fotosessie met een plaatselijke fotograaf en laat jezelf, je bedrijf, je team of je producten op beeld vastleggen. Dat is ook nog eens beter voor je merk. Klanten weten namelijk graag met wie ze in zee gaan. Door je merk een gezicht te geven, verhoog je het vertrouwen.
Kies een webbouwer die verder kijkt
Wil jij een nieuwe website laten maken? Vraag me dan gerust om advies. Ik beperk me niet alleen tot de websiteontwikkeling maar denk ook mee over de rest van je marketing, zoals de foto’s voor je website en je strategie. Als je dat wil, breng ik je in contact met een fotograaf uit mijn netwerk of help ik je bij het kiezen van het juiste rechtenvrije materiaal. Wil je eens vrijblijvend brainstormen over jouw websiteproject? Vraag dan gerust een kennismakingsgesprek aan.