Mooi zijn is niet genoeg: de 12 kenmerken van écht goede websites

okt 2024

In dit artikel vertel ik je wat écht goede websites onderscheidt van de rest. Want met een mooi design alleen kom je er niet.

Mooi is niet genoeg

“Dat vind ik mooi. Zoiets wil ik.” Het is een zin die ik regelmatig hoor bij mensen die een website laten maken. En dat begrijp ik: esthetiek is belangrijk. Maar bij goede websites is dat slechts het topje van de ijsberg. Wat onder de motorkap zit, heeft meer invloed op het succes van je bedrijf dan je denkt. Vergeet bij het kiezen dus onderstaande 12 kenmerken niet te bespreken met je webbouwer. Je hebt er recht op!

1 Intuïtief

Sommige websites zijn prachtig, maar nutteloos. Je vindt het menu niet, dingen bewegen uit zichzelf of de letters zijn creatief maar onleesbaar. Knappe effecten zijn verleidelijk, maar goede websites zijn in de eerste plaats functioneel. Als bezoekers hun weg niet vinden, ben je ze kwijt. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die zegt: “Ik vind het antwoord op mijn vraag niet, maar ik blijf omdat ik het een coole website vind.”

2 Veilig

De veiligheid van je website is niet iets om licht over te gaan, vooral niet nu online criminaliteit steeds geavanceerder wordt. Vraag je webbouwer om een SSL-certificaat te voorzien, een betrouwbare hostingpartner te kiezen en regelmatig beveiligingsupdates te doen. Zo voorkom je dat paswoorden of betaalgegevens van bezoekers worden onderschept. Je wil niet in de krant komen met het nieuws dat je gehackt bent.

3 Gebruiksvriendelijk

Gebruiksvriendelijkheid begint bij intuïtieve navigatie, maar gaat nog een stap verder. Je website moet makkelijk zijn, ongeacht de technische kennis van je gebruikers. Iedereen moet ermee kunnen werken – ook je oma. Test dus je formulieren, betalingsproces en afsprakenmodule. Te vaak hoor ik webbezoekers uitroepen: “Ik snap niet wat ik hier moet doen!” En dan zijn ze weg.

4 SEO-geoptimaliseerd

SEO staat voor ‘zoekmachineoptimalisatie’. Een SEO-proof website zit technisch goed in elkaar, bevat de juiste zoekwoorden en krijgt regelmatig nieuwe inhoud. Zonder een sterke SEO-strategie ben je onzichtbaar voor je klanten. Je website kan nog zo mooi zijn, als hij niet gevonden wordt door Google heb je er niet veel aan. Hoe beter je SEO, hoe minder tijd en geld je moet steken in andere marketingkanalen.

5 Snel

De laadsnelheid van je website kan het verschil maken tussen het winnen of verliezen van een klant. De helft van de bezoekers klikt weg als een website meer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Geef toe: je hebt zelf toch ook niet het geduld om naar een zandlopertje te kijken op je scherm? Snelheid is een must, en je hebt een webbouwer nodig die dat begrijpt en mee voor je opvolgt.

6 Converterend

Goede websites zijn niet alleen een visitekaartje maar ook een verkoopkanaal. De bedoeling is om van bezoekers klanten te maken. Een mooie webpagina is niet altijd overtuigend. Meer nog: succesvolle bedrijven als Facebook, Google en Duolinguo hebben sites die erg sober zijn. Ze stoppen hun geld niet in design, maar in overtuigingskracht. Wil je hier meer over weten? Ik schreef er een artikel over.

Voorbeelden van 2 goede websites - de homepages van Duolinguo en Google

7 Duidelijk

We worden de hele dag door gebombardeerd met informatie. Dat zuigt ons leeg. Daarom worden we aangetrokken door handelingen waarbij we niet moeten nadenken. Wees dus duidelijk op je website over wat je aanbiedt. Al de rest is afleiding. Of zoals marketingexperts zeggen: “Klanten kiezen niet het beste product. Ze kiezen het product dat ze het beste kunnen begrijpen.”

8 Voorzien op uitbreiding

De technologie staat niet stil, en ook jouw bedrijf evolueert. Je moet dus een website hebben die aanpasbaar en schaalbaar is. Je wil binnen een jaar niet te horen krijgen: “Bloggen? Dat kan niet met je huidige website. Die is daar niet op voorzien.” Denk samen met je webbouwer 5 jaar vooruit en maak een lijstje van functionaliteiten waarvoor je nu al je opties wil openhouden. 

9 Responsief

Responsief (responsive in het Engels) betekent dat je website zich aanpast aan het apparaat waarmee de bezoeker surft. Hierdoor ziet je website er altijd goed uit, of je bezoekers nu op een desktop, tablet of smartphone zitten. Heb je ooit al eens een website bezocht met je smartphone en gemerkt dat de knoppen zo klein waren dat je ze bijna niet kon aantikken? Dan was die website niet aangepast aan mobiel gebruik.

10 Toegankelijk

Iedereen moet je website kunnen gebruiken, ook mensen met een beperking.
In de toekomst zal er strenger gecontroleerd worden op die toegankelijkheid (ook wel bekend als web accessibility). Met ondertitels in video’s, beschrijvende tekst bij foto’s en goed contrasterende kleuren help je doven, blinden en slechtzienden bij het bezoeken van je website. Voor overheidswebsites is dit nu al een verplichting.

11 Onderhoudsvriendelijk

Op de dag van de lancering is je website (hopelijk) perfect. Maar wat als je achteraf je openingsuren wil aanpassen? Wil je dat zelf kunnen doen? Vraag dan nu al naar een gebruiksvriendelijk systeem. Besteed je het liever uit? Informeer dan hoeveel het kost om aanpassingen door je webbouwer te laten doen. Bespreek op voorhand wie wat zal doen na de lancering. Een tip: vraag ook naar technische updates!

12 GDPR-proof

Een paar jaar terug stonden de kranten er vol van, maar nu is het onderwerp wat naar de achtergrond verschoven: de GDPR. Nochtans is de wetgeving nog altijd van kracht en kan je boetes oplopen als je de privacy van je klanten niet respecteert. Zorg dat je webbouwer weet wat er in de privacywetgeving staat en welke gevolgen dat heeft voor je website. Want uiteindelijk ben jij de eindverantwoordelijke als er iets misloopt.

Wil jij een écht goede website?

Zoals je ziet, laat je waardevolle kansen liggen als je alleen maar vraagt naar een website die ‘mooi’ is. Er komt namelijk heel wat meer bij kijken. Wil je graag een website laten bouwen door iemand die oog heeft voor alle aspecten van je bedrijf? Vraag me dan gerust om advies. Ik beantwoord al je vragen en bezorg je een duidelijke en eerlijke offerte.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19