Cross-selling en upselling: meer omzet, minder moeite

mrt 2024

Met cross-selling en upselling haal je meer verkoop uit je bestaande klantenportfolio. Maar hoe begin je eraan? In dit artikel geef ik je tips waarmee je meteen aan de slag kunt.

Verkopen aan nieuwe klanten is 5 keer duurder

Klanten vinden: dat staat bovenaan het verlanglijstje van elke ondernemer die ik tegenkom. Maar een nieuwe klant vinden is 5 tot 25 keer duurder dan verkopen aan je bestaande klantenbestand, zo blijkt uit onderzoek. Dus waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken? Met cross-selling en upselling werk je niet harder, maar slimmer. Je verhoogt je omzet zonder nieuwe klanten te hoeven zoeken. Ik leg je graag uit hoe het werkt.

Wat is cross-selling?

Cross-selling betekent dat je een klant die al van plan is om te kopen de mogelijkheid biedt om meer aan te schaffen dan oorspronkelijk voorzien was. Je wijst de koper op een bijkomend product of een extra dienst die de winkelervaring nog kan verbeteren. Je klant is blij met de geboden keuze, en jij hebt de kans om meer te verkopen. Een win-win, dus.

Voorbeelden van cross-selling

Je hebt ongetwijfeld zelf al cross-selling meegemaakt, zonder dat je het doorhad:

  • Je kapper vraagt of er een verzorgingsproduct op je haar mag.
  • De reisagent stelt voor om luchthavenvervoer aan je reis toe te voegen.
  • Je koopt een hoesje bij je nieuwe smartphone.
  • De fietsenmaker verkoopt je een verzekering bij die nieuwe e-bike.

Nu is het aan jou

Ook jij kan cross-selling gebruiken in je zaak. En het leuke is: wanneer je het implementeert op je website, loopt het voor de rest automatisch!

Dit is hoe het werkt:

  1. Breng je aanbod in kaart. Welke diensten of producten verkoop je?
  2. Zoek naar mogelijke combinaties. Neem er ook de bestelgeschiedenis van je klanten eens bij. Wat bestellen mensen vaak samen?
  3. Breid eventueel je aanbod uit. Kan je op je website producten of diensten toevoegen die perfect aansluiten bij datgene dat je nu al aanbiedt?
  4. Implementeer het op je website. Vraag vervolgens aan je webbouwer om op de juiste plaatsen stimulerende boodschappen toe te voegen.
Een voorbeeld van cross-selling door Coolblue

Cross-selling: tekst voor op je website

Het succes van cross-selling valt of staat met de manier waarop je het aanbrengt. Wees dus nooit opdringerig, maar formuleer je suggesties vriendelijk en vrijblijvend:

  • “Bekijk ook eens”
  • “Anderen kochten ook”
  • “Vaak samen gekocht met”
  • “Compatibel met”
  • “Past perfect bij”
  • “Geschikte accessoires”
  • “Voeg een geschenkverpakking toe”
  • “Werkt met deze batterijen”
  • Enzovoort
Een voorbeeld van cross-selling door Booking.com

Wat is upselling?

Een tweede mogelijkheid om meer te verkopen aan mensen die al bereid zijn om te kopen, is upselling. Upselling is het verhogen van het bedrag dat je klant uitgeeft, door een duurdere of meer uitgebreide versie aan te bieden. Opgelet: doe dit alleen als het ook een meerwaarde heeft voor je klant. Anders verbrand je de relatie.

Voorbeelden van upselling

Bij upselling geef je de klant dus de mogelijkheid om iets te kopen dat nog interessanter is dan wat er momenteel in het winkelwagentje ligt:

  • “We hebben deze laptop ook met meer gigabyte aan geheugen.”
  • “Dit juweel bestaat ook in het goud in plaats van zilver.”
  • “Willen jullie deze vlucht upgraden naar businessclass?”
  • “Er is intussen een nieuwer model beschikbaar.”

“We hebben deze handcrème ook in een grotere flacon.”

Een voorbeeld van upselling door Coolblue

Tips voor upselling op je website

Brainstorm eens over deze vragen:

  • Wat zou een premium-versie kunnen zijn van de producten of diensten die je nu al aanbiedt?
  • Zijn er producten die je kan combineren tot een bundel of een pakket?
  • Kan je een abonnement aanbieden in plaats van een eenmalige aankoop?
  • Waarvoor zou een klant meer willen betalen?
    • Exclusiviteit? Het nieuwste van het nieuwste hebben?
    • Geld besparen door in bulk te kopen?
    • Gemoedsrust door een verlengde garantie?
    • Meer comfort?
    • Tijd besparen door een snellere service? Een spoedlevering?
    • Gegarandeerde hulp van de helpdesk binnen de 24 uur?

Samengevat: cross-selling en upselling

Het verschil tussen cross-selling en upselling uitgelegd infographic

Kies een webbouwer die meedenkt

Vond je dit een interessant artikel? Dan zet ik graag het gesprek met je verder. Met iThink maak ik websites en webshops voor bedrijven en ondernemers. Daarbij kijk ik verder dan de code alleen. Ik denk ook graag mee over jouw marketing, sales en strategie. Zo heb jij een website of webshop die er niet alleen goed uitziet en perfect functioneert, maar ook de resultaten behaalt die jij voor ogen hebt. Wil je graag jouw plannen eens met mij bespreken? Boek dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik beantwoord graag al je vragen.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19