Een potentiële klant komt op je website. Hoe overtuig je die persoon om niet alleen te lezen, maar ook actie te ondernemen? In dit artikel leg ik je uit hoe je met een betere conversie meer bezoekers omzet in leads.
Conversie: zo zet je bezoekers om in klanten – Inhoudstafel
2 manieren om je omzet te verhogen: verkeer en conversie
Er zijn twee technieken om meer te verkopen met je website. De eerste is door meer bezoekers naar je website te lokken. Maar er is nog een tweede manier: meer van je bestaande bezoekers omzetten naar klanten. Zo haal je met een gelijk aantal bezoekers toch meer omzet binnen. Hoe je dat doet? Met een sterkere conversie.
Wat betekent conversie?
We spreken over conversie wanneer de bezoeker de actie onderneemt die jij met je pagina wil bereiken. Dat kan zijn: een formulier invullen, een gratis weggever downloaden, een afspraak boeken of een product kopen.
De conversiegraad is het percentage van bezoekers dat de gewenste actie heeft ondernomen. Bijvoorbeeld: als 6 van de 100 bezoekers je product aankopen, dan heb je een conversiegraad van 6%.
Dus: hoe hoger de conversiegraad, hoe succesvoller je pagina.
Zo verhoog je de conversie van je pagina
Een goede conversiepagina zorgt ervoor dat je bezoekers klanten worden. Dit is hoe je in drie stappen een goede conversiepagina maakt.
Stap 1: Ken je bezoekers
Je wil je bezoekers overtuigen om actie te ondernemen. Dat lukt alleen met de juiste argumenten. Mensen doen namelijk alleen wat je vraagt als ze er zelf iets bij te winnen hebben. Daarom is het belangrijk om eerst je doelgroep te begrijpen.
Stap 2: Begeleid ze naar één doel
Zorg dat je voor je pagina één doel voor ogen hebt. Dat doel kan zijn: een product kopen, zich inschrijven op een nieuwsbrief, iets downloaden of contact met je opnemen.
Stap 3: Verwijder alle afleiding
Schrap alles wat je bezoeker kan afleiden van dat doel. Verwijder elke vorm van frictie, beperk het aantal keuzemogelijkheden, en leg ook geen links naar andere pagina’s.
Kortom: geef je bezoeker geen enkele reden om de pagina te verlaten vooraleer die de actie heeft uitgevoerd.
Wat beïnvloedt de conversie op je website?
Ik krijg wel eens de vraag: wat is een goed conversiecijfer? Conversiecijfers met elkaar vergelijken heeft weinig zin, omdat de conversie van je website afhangt van meerdere factoren:
-
-
-
De gevraagde handeling
Hoe lager de inspanning die je vraagt van je bezoeker, hoe groter de kans dat hij doet wat je vraagt. Bij een gratis weggever heb je dus een hogere conversie dan bij de aankoop van een duur product.
-
De fase waarin de bezoeker zit
Je conversiegraad hangt ook af van de bron waar je bezoeker vandaan komt. Een klant die via een zoekopdracht in Google bij jou terechtkomt, zal sneller converteren dan iemand die heeft doorgeklikt op je Instagramprofiel. In het eerste geval is de klant op zoek naar een oplossing, in de tweede situatie wil die persoon gewoon even kijken wie je bent.
-
De relevantie voor de doelgroep
Hoe breder de doelgroep die je aanspreekt, hoe lager de conversiegraad. Hoe specifieker je je tot je doelgroep richt, hoe hoger de conversiegraad. Je doelgroep voelt zich dan namelijk meteen aangesproken.
-
-
Zo maak je de ideale conversiepagina
In de marketing bestaat er zoiets als het AIDA-model. Dat is een formule die samenvat in welke volgorde klanten emoties doorlopen bij het maken van een aankoop: Attention, Interest, Desire, Action. Oftewel: Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie.
Bekijk je webpagina eens door de AIDA-bril en kijk hoe je de glijbaan richting de conversie beter kunt maken.
Attention: trek de aandacht
- Geef in je titel kort en krachtig je boodschap weer.
- Ondersteun deze titel met een toepasselijke foto.
- Zorg dat de website er professioneel en betrouwbaar uitziet.
Interest: wek interesse
- Zorg dat de pagina in één oogopslag te begrijpen is.
- Maak heel duidelijk wat de voordelen van je product zijn voor je doelgroep.
Desire: versterk het verlangen
- Rechtvaardig de keuze: ‘De meerderheid van de klanten kiest dit product’.
- Weerleg eventuele bezwaren: ‘Geen creditcard nodig’.
- Geef een garantie, zoals ‘Niet tevreden? Geld terug.’
- Bevestig je reputatie met reviews en logo’s van belangrijke klanten.
- Lees hier nog meer tips om klanten te verleiden.
Action: roep op tot actie
- Zet de actieknop (ook gekend als de call to action) in een contrasterende kleur.
- Plaats de knop bovenaan voor de impulsieve beslisser en onderaan je pagina voor de bezoeker die goed geïnformeerd wil zijn.
- Optioneel: maak de aankoop dringend: ‘Nog maar x stuks voorradig’.
- Zeg in de knop wat je bezoeker krijgt: ‘Ik wil gratis 30 dagen proefperiode’ of wat die moet doen ‘Vraag een offerte’.
Wil jij ook een website die converteert?
iThink bouwt websites voor bedrijven en ondernemers die meer willen dan een online visitekaartje. Ik denk mee na over de complete marketingstrategie en zorg ervoor dat je website meer bezoekers en dus ook meer inkomsten genereert.
Interesse? Geef me een seintje en we bespreken samen jouw websiteproject.