10 slimme tips om te concurreren als kleine webshop

dec 2024

Kan je in de huidige economie nog wel concurreren als kleine webshop? Hoe boks je op tegen reuzen als Zalando, Bol.com of Coolblue? In dit artikel geef ik je 10 tips.

Waar webshops mee worstelen

Je droomt al jaren van je eigen webshop, maar je hoort en leest alleen maar doemverhalen: concurrentie vanuit lageloonlanden, megabedrijven als een Bol.com die je klanten wegkapen, kleine marges,… Dus je vraagt je af: kan het nog wel, succesvol zijn met een kleine webshop? Het antwoord is ja. Je moet gewoon slimme keuzes maken. Ik vertel je hoe.

Lever geen verloren strijd

Laat ik beginnen met een harde waarheid. Er zijn een aantal fronten waarop je als kleine webshop nooit zal winnen: de grootte van het aanbod en de prijs. Met hun onbeperkte budgetten zullen megabedrijven hier altijd beter presteren dan jij. Probeer daar dan ook niet op te concurreren. Bewaar je energie voor de dingen die je wel in de hand hebt.

Focus op je sterktes

Je hebt het misschien nog nooit zo bekeken, maar als kleine zelfstandige heb jij voordelen die een multinational niet heeft. Bepaalde marketingtechnieken en kanalen werken beter bij kleinere bedrijven: een blik achter de schermen, het ontstaansverhaal van de oprichter, klanten aan het woord, storytelling, video’s, sociale media. Dat zijn de fronten waarop jij kunt winnen. Tijd om je strijdplan op te maken!

1. Ken je niche

Een grote webshop wil meestal zo veel mogelijk mensen bereiken. Jij kan daarop inspelen door net het omgekeerde te doen: een specifiek probleem oplossen voor een kleinere groep. Als jij de enige bakker bent die glutenvrije verjaardagstaarten maakt, weten mensen met een allergie je te vinden. Heb jij een aanbod dat specifiek is? Dan heb je nauwelijks concurrenten!

Foto van Studio Lou een kleine webshop die een niche gekozen heeft

2. Vermijd prijsvergelijkingen

De laagste prijs? Die kun jij waarschijnlijk niet garanderen. Probeer dat dan ook niet. Megawinkels hebben de middelen om lang te overleven op kleine marges. Ze kunnen zelfs een tijdje op verlies draaien om je naar de afgrond te concurreren. Blijf dus bij je prijs en wees daar trots op. Positioneer je als een bedrijf dat hogere kwaliteit levert waarop een klant kan rekenen.

3. Maak van kwaliteit je prioriteit

Om het voorgaande te doen lukken, moeten klanten kunnen rekenen op je kwaliteit. Bekijk het aankoopproces met een vergrootglas: waar kan het nog beter? Hoe is de dienst na verkoop? Wat kun je toevoegen aan de verpakking, de levering of het product zelf waarvan klanten zeggen: “Wauw, dat krijg ik nergens anders”? Met een sterke customer journey trek je klanten aan die bereid zijn om voor kwaliteit te betalen.

4. Geef je bedrijf een gezicht

Mensen hebben automatisch meer vertrouwen in een bedrijf dat ze kennen. Dovy Keukens laat niet voor niets Donald Muylle zelf de reclamefilmpjes inspreken. Maar de kans dat je Donald tegen het lijf loopt in de winkel is vrij klein, en dat weten klanten ook. Jij hebt die luxe om wél rechtstreeks aanspreekbaar te zijn. Gebruik dat in je voordeel! Wees bereikbaar. Zo verlaag je de drempel naar een aankoop.

Foto van Donald Muylle van Dovy Keukens - een bedrijf dat bewust een menselijk gezicht toont

5. Werk aan je lokale aanwezigheid

Als kleine ondernemer kun jij inspelen op wat er leeft in je streek. Je kan lokale sportclubs sponsoren, aanwezig zijn op de braderij, of zelfs oude stock doneren aan de lokale school. Bouw een netwerk uit met andere plaatselijke leveranciers. Wees trots op de oorsprong en kwaliteit van je producten, zeker als die uit je eigen streek komen. Dat zijn allemaal dingen waar grote bedrijven zich meestal niet mee kunnen bezighouden.

6. Vermijd onnodige investeringen

Waar veel ondernemers zich aan mispakken, zijn de kosten van een webshop. Houd je webshop eenvoudig, zeker in het begin. Ik raad mijn klanten aan om met de webshopmodule van WordPress te werken in plaats van dure, op maat gemaakte softwarepakketten. Van die laatste lopen de kosten snel op, en het resultaat is meestal niet beter.

7. De kracht van een hybride winkel

Niet iedereen heeft een fysieke winkel. Maar als je die toch hebt, kan de wisselwerking met je webshop superkrachtig zijn. Je moet dan namelijk niet elk item van de collectie online zetten. Je publiceert proevertjes’ op de webshop en lokt klanten naar de winkel om daar de volledige collectie te bekijken. Hiermee bespaar je op onderhoud aan de webshop en bouw je toch een online én offline aanwezigheid uit.

Foto van Bookadee - een bedrijf dat een webshop en winkel combineert

8. Geef klanten advies

Bij een grote webshop zoeken klanten via filters en een zoekmachine. Dat werkt. Maar als je advies van een mens nodig hebt, gaan zij de mist in. En dat is waar jij in uitblinkt: jij kent je aanbod door en door. Deel je vakkennis op een creatieve manier in blogs, video’s, checklists, downloads, opleidingen, webinars en FAQ’s. Toon dat je dé expert bent in je vakgebied. Klanten zijn dan meer geneigd om bij jou te bestellen.

9. Vertel het verhaal van je bedrijf

Hoe authentieker je bent, hoe meer sympathie je krijgt. Als kleine ondernemer weet je nog heel goed waarom je je bedrijf hebt opgericht. Deel het verhaal achter je merk. Toon hoe je product wordt gemaakt. Laat zien wie er in je team zit. Communiceer je achtergrond, passie en motivatie. Geef klanten een reden om bij jou te kopen.

10. Wees wendbaar

Hoe intimiderend de grote concurrenten ook zijn: ze hebben ook hun zwakte. Multinationals moeten zich namelijk verantwoorden bij bestuurders en aandeelhouders. Hierdoor duurt het lang om beslissingen te nemen en blijven ze weg van risico’s. Als een grote webshop een olifant is, dan ben jij een haas: minder groot, maar wendbaar en snel. Durf veel uit te proberen, te testen en bij te sturen. Zo blijf je hen voor.

Conclusie? Bepaal zelf de spelregels

Je kan zeker nog concurreren als kleine webshop. Als je het slim aanpakt, kan je zelfs heel succesvol zijn. Mijn advies is: probeer niet te kopiëren wat de grote vissen doen, want je kan hen niet verslaan door hun spel te spelen. Verzin je eigen spelregels en win door creativiteit, persoonlijkheid en wendbaarheid.

Graag een webbouwer die meedenkt?

Als ondernemer ben jij gespecialiseerd in je product. Maar dat technische luik, daar heb je advies bij nodig. Daarbij kan ik je helpen. Ik bouw voor jou een webshop die exact doet wat jij nu nodig hebt en ook rekening houdt met wat je eventueel in de toekomst nog wil toevoegen. Graag eens brainstormen over jouw project? Neem dan gerust contact op. Ik beantwoord graag al je vragen.

Ja ik wil mijn website naar een hoger niveau tillen!

Johnny Berghmans iThink webdesign

Mail of bel me voor een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Druk op één van de knoppen onderaan.

info@ithink.be
+32 495 21 20 19