Elk bedrijf heeft marketing nodig, maar niet iedereen heeft een marketingteam ter beschikking. Gelukkig hoeft dat ook niet. Wie een beetje vindingrijk is, komt met gratis programma’s al een eind verder. Ik maakte een overzicht van mijn favoriete gratis marketingtools voor kmo’s.
9 gratis marketingtools voor kmo’s – Inhoudstafel
- De SEO van je website verbeteren met Google Search Console
- Blogonderwerpen vinden met AnswerThePublic
- Berichten voor sociale media maken met Canva
- Berichten op sociale media klaarzetten met Publer.io
- Schermopnames delen met Loom
- Een quiz maken met TypeForm
- Afbeeldingen kleiner maken met TinyPNG
- Video’s maken met Lumen5
- Laat je tekst nalezen door de Schrijfassistent
1. De SEO van je website verbeteren met Google Search Console
Er zijn ontelbare SEO-tools op de markt, de ene al duurder dan de andere. Ze helpen je om trefwoordenonderzoek te doen en vertellen je of er technische problemen zijn met je website die je ranking in Google kunnen schaden. Maar de basis van je SEO-gezondheid kun je ook gewoon gratis aflezen in Google Search Console.
Maak een gratis account aan, en het dashboard vertelt je of de crawlers van Google alle pagina’s goed hebben kunnen lezen. Je ziet ook hoeveel bezoekers er via Google op je website kwamen en via welke zoekopdrachten. Zo los jij technische problemen op en optimaliseer jij de juiste pagina’s, helemaal gratis.
2. Blogonderwerpen vinden met AnswerThePublic
Dat bloggen de beste manier is om je expertise te bewijzen, consequent aan je SEO te werken en nieuwe klanten aan te trekken: dat weet je waarschijnlijk al. Maar gezegd is gemakkelijker dan gedaan. Waar blijf je onderwerpen vinden om over te schrijven? Op AnswerThePublic kun je ingeven wat jouw vak of interessegebied is. De tool geeft je dan een lijst van alle vragen die mensen daarover kunnen stellen.
Beantwoord die vragen, en je hebt vanzelf een blogbericht waar je lezers iets aan hebben. Opgelet: je hebt maar een beperkt aantal gratis zoekopdrachten per maand, dus gebruik de tool strategisch!
3. Berichten voor sociale media maken met Canva
Sociale media: je kunt er niet meer omheen. Maar die kanalen zijn visueel ingesteld, en we zijn niet allemaal even vlot met Photoshop en InDesign. Canva is een gebruiksvriendelijke gratis tool die grafisch ontwerp makkelijk maakt. Je kiest gewoon een template en past het aan met de kleuren van je bedrijf. Nog je logo erbij, en klaar. Je maakt in een handomdraai afbeeldingen voor Facebook, Instagram, LinkedIn en zelfs banners voor YouTube. Je kunt Canva ook gebruiken voor het opmaken van drukwerk zoals posters, brochures, uitnodigingen en meer. De tool is gratis, maar de betalende versie is nog beter.
4. Berichten op sociale media klaarzetten met Publer.io
Als ondernemer heb je geen tijd om elke dag Facebook of LinkedIn open te doen en een bericht te plaatsen. En wanneer je het toch doet, ben je voor je het weet een halfuur kwijt aan doelloos scrollen en liken. De oplossing? Plan je berichten in. Met een gratis tool als Publer.io kun je berichten op voorhand klaarzetten en bepalen wanneer ze automatisch moeten verschijnen. Je deelt makkelijk één bericht op vijf kanalen tegelijk. Publer heeft ook een betalende formule, maar met de gratis versie kom je als kleine onderneming al toe.
5. Schermopnames delen met Loom
Loom is een tool die je in staat stelt opnames te maken van je scherm en die met anderen te delen. Dat is handig om handleidingen te maken voor je team, maar ook om leuke filmpjes, opleidingen en presentaties te maken en te delen met je klanten. Je kunt ervoor kiezen om alleen je scherm te tonen, of om ook zelf mee in beeld te verschijnen in een cirkel onderaan het scherm. Het voordeel van Loom is dat je niet de hele video hoeft te downloaden om hem te delen. Je krijgt een link die je kunt bezorgen aan je kijkers. Bezoekers komen op een webpagina terecht waar ze het filmpje kunnen bekijken. Zo deel je de video ook makkelijk in een nieuwsbrief.
6. Een quiz maken met TypeForm
Wil je graag reviews van klanten verzamelen? Of aan marktonderzoek doen? Of misschien wil je je klanten gewoon entertainen met een leuke quiz? Met een gebruiksvriendelijke tool als TypeForm maak je zelf een vragenlijst, waarvan jij achteraf de antwoorden en statistieken kunt zien in een dashboard. Je kunt kiezen uit meerkeuzevragen, vrije invulvelden, een score laten geven en meer. Je maakt vragen verplicht of optioneel. Je vertrekt van bestaande templates, waardoor het geheel er nog visueel aantrekkelijk uitziet ook. Er bestaat een gratis versie van TypeForm waarmee je tot 10 antwoorden per maand kunt verzamelen.
7. Afbeeldingen kleiner maken met TinyPNG
Wie regelmatig een website moet updaten, weet het: afbeeldingen kunnen het laden van je pagina’s serieus vertragen. Daarom is het altijd een goed idee om afbeeldingen te comprimeren vooraleer je ze oplaadt. Maar hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit behouden blijft? Je wil natuurlijk geen korrelige of wazige foto’s op je website. Met TinyPNG comprimeer je de grootte van je afbeeldingen zonder aan kwaliteit in te boeten. Zo blijft je website snel laden, ook wanneer je veel afbeeldingen gebruikt.
8. Video’s maken met Lumen5
Met Lumen5 maak je snel en makkelijk een video, ook als je zelf niet voor de camera wil verschijnen. Je vertrekt van een script. Daarna kun je die zinnen makkelijk verdelen over slides, en bewegende beelden en ondertitels toevoegen. In de bibliotheek van Lumen5 vind je allerlei videoclips, foto’s, icoontjes en muziek die je gratis mag gebruiken. Daarna exporteer je de video in een formaat naar keuze, afhankelijk van waar je de clip wil gebruiken. Het enige nadeel van de gratis versie is dat het eindscherm vermeldt dat de video met Lumen5 gemaakt is.
9. Laat je tekst nalezen door de Schrijfassistent
Als ondernemer heb je teksten nodig. Veel teksten: op je website, in je nieuwsbrief, op je log en op sociale media. Maar ook in je offertes en in je communicatie met klanten. Wil je zeker zijn dat er geen fouten in je tekst staan? Plak je finale versie dan in het lege vak van de Schrijfassistent, en je krijgt meteen feedback over de spelling, de stijl en de toon van de tekst. De suggesties zijn gebaseerd op erkende taalrichtlijnen van onder meer taaladvies.net. Alles nagekeken? Dan kun je met een gerust hart op ‘publiceren’ of ‘verzenden’ drukken. En heb je een tekst geschreven in het Engels? Dan kun je hetzelfde doen met de gratis Engelse tool Grammarly.
Vertrek van een sterke website
Wat marketing betreft, leiden alle wegen naar je website. Dat is de plek waar je mensen naartoe stuurt vanuit je sociale media, je nieuwsbrief en je advertenties. Zorg dus dat die fundering goed ligt voor je verder bouwt aan je marketingverhaal. Zoek je een websitebouwer die met je meedenkt en die ook het grotere plaatje ziet? Stuur me dan gerust een mailtje om verder af te spreken. Ik bouw een website die past bij jouw marketingvisie.